De bekendheid met het begrip Smart Home neemt toe bij Nederlandse consumenten. Tegelijkertijd neemt de interesse daarvoor af. Vooral de hoge kosten en zaken rond privacy maken mensen terughoudend.
Volgens onderzoeksbureau Gfk is 49% van de Nederlanders geïnteresseerd in het idee 'Smart Home', vorig jaar was dat nog 59%. 30% staat er neutraal tegenover en 21% geeft aan geen interesse te hebben. Volgens Barbara Schouten, technologie-expert bij GfK, zullen fabrikanten en retailers in hun marketing consumenten duidelijker moeten aangeven wat de toegevoegde waarde is van Smart Home producten. Ook moeten zij volgens haar de consument geruststellen omtrent privacy en hacking.
Nadelen
Naast het gevaar om gehackt te worden en vragen rond privacy zien consumenten de kosten als grootste barrière om het huis 'slim' te maken. Dat percentage is 41%, vorig jaar was dit nog 51%, waarschijnlijk het gevolg van dalende prijzen. 20% van geeft aan twijfels te hebben of Smart Home-oplossingen wel toegevoegde waarde bieden. Vorig jaar was dat 18%.
Voordelen
Consumenten zien ook voordelen. Gemak en energiebesparing worden het meest genoemd als voordelen van Smart Home-oplossingen. Daarna volgen het gemak om overal apparaten te kunnen bedienen en een verhoogd gevoel van veiligheid.