Op 9 september is er een eendaags ‘vakevent’ in de Fabrique in Utrecht. ‘Het is geen beurs, maar een soort hybride model tussen een congres en noviteitenshow’, aldus organisator Astrid van Leeuwen.
De dag zal innovatie en inspiratie bieden aan mensen die zich professioneel bezig houden met ‘het interieur’. Daarbij gaat het niet alleen om producten, maar ook om kennis en vooral om ontwikkelingen in de markt. Potentiële bezoekers zijn retailers, stylisten, decorateurs, adviseurs en anderen die in de interieurmarkt actief zijn. Bezoekers hebben na de dag als het ware ‘een zakje content’ waarmee zij hun business kunnen verbeteren, stelt Astrid van Leeuwen.
Zakje content
Zij organiseerde eerder Woonmodecity, een beurs die opviel door de fraaie aankleding. Mede door de crisis bleek het niet mogelijk om een soortgelijk evenement te kunnen continueren, maar er is wel behoefte aan een gezamenlijk platform om in korte tijd klanten te ontmoeten en te informeren, zo is het idee. Volgens Van Leeuwen zijn traditionele beurzen passé en verandert de markt continue. Zij verwijst hierbij naar de opkomst van stylisten, webshops, de upgrading van bouwmarkten en vooral het veranderend koopgedrag van de consument. Volgens haar spelen leveranciers en winkeliers daar te weinig op in. De dag zal bezoekers (interieurprofessionals) impulsen en handreikingen moeten geven om dat wel te kunnen doen.
De boer op
Exposanten - beter gezegd: participanten - zijn bedrijven die nu de detailhandel beleveren, maar ook dit mag je volgens Van Leeuwen breed interpreteren. Zij zegt veel enthousiaste reacties te hebben ontvangen uit de markt en gaat nu de boer op om het concept nog duidelijker uit te leggen. 'Ik geloof er in heilig in en ik heb het idee dat het doorgaat. Het hoeft niet heel erg groot te worden en bij 25 partijen is er voldoende omvang. Binnenkort ga ik praten met een aantal kandidaten want het verhaal wat wij willen vertellen vraagt om toelichting.’