Interieurmerk Fest wil verder groeien en start daarom een crowdfundingsactie. Deelnemen kan vanaf 250 euro en er wordt een rendement van zes procent beloofd.
Winkel van Fest in Amsterdam-West.
Fest, opgericht in 2013 als Fést Amsterdam, heeft zes eigen winkels en een webshop. Daarnaast wordt internationaal via retailers verkocht en levert het bedrijf aan de projectmarkt. Vooral via winkels denkt Fest te kunnen groeien en daarvoor is geld nodig dat nu gezocht wordt door het starten van crowdfunding. Mensen kunnen deelnemen vanaf 250 euro (tot 10.000 of meer) en krijgen voor deze lening zes procent rente gedurende vier jaar.
'Lid van de community'
Fest-oprichtster Femke Furnée laat op website weten dat als je deelneemt je 'onderdeel wordt van het succes van de onderneming en officieel lid van de FEST-community. Ook krijg jij als eerste sneak peeks van onze nieuwe collecties en ontvangen we je graag als special guest op onze feestjes en lanceringen', zo wordt beloofd.
Eigen gezicht
Hiermee speelt Furnée, die zichzelf graag profileert door zich af te zetten tegen de 'traditionele' meubelhandel, in op het eigene van Fest als merk. Daarbij gooit zij ook haar eigen vrouw-zijn in de strijd. 'Het feit dat onderzoek aantoont dat slechts 1,8 procent van de investeringen naar een bedrijf gaat waar een vrouw aan de top staat, maakt me extra trots. Het is belangrijk dat je je intuïtie volgt, en de krachten bundelt met de juiste partners. Als ondernemer moet je problemen zien als kansen en uitdagingen om te overwinnen.'
Ambitie en expansie
Met de crowdfunding wil Fest geld ophalen om vooral met fysieke winkels te groeien. Uit cijfers blijkt dat het bezoek van de site en aandacht op sociale media stijgt in de regio waar een winkel wordt geopend. Momenteel heeft Fest zes eigen winkels in Nederland en België. Dit najaar wordt er een winkel in Brussel geopend en volgend jaar staat een eerste vestiging in Duitsland op de planning. Ook Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland staan op het verlanglijstje. 'We hebben de ambitie om een wereldmerk te bouwen waarbij alles klopt en uit te groeien tot een echte game changer in de traditionele meubelindustrie', aldus Furnée.