Wegens zwaar tegenvallende resultaten moet Made.com reorganiseren. Personeel wordt ontslagen en er wordt gezocht naar herfinanciering, investeerders of en mogelijke overname.
Screenprint van homepage Made.com.
Het gaat al een tijdje niet goed met Made.com - vorig jaar werd 31,4 miljoen pond verlies geleden - en de vooruitzichten zijn niet best sinds de coronacrisis voorbij is en het webwinkelen nog slechts langzaam toeneemt. De Britse online retailer zegt last te hebben van het dalende consumentenvertrouwen en consumenten zien zich in Groot-Brittannië geconfronteerd met sterk stijgende energielasten. Ondertussen zijn de transportkosten enorm gestegen en kan Made.com deze verhogingen niet volledig doorberekenen aan de klanten. Mogelijk wordt 35% van het personeel ontslagen.
Beurskoers volledig onderuit
Tegelijkertijd kan de webwinkelier wijzen op een klantenbestand van ruim 1 miljoen klanten met relatief veel jonge koopkrachtige consumenten, de primaire doelgroep. Mede daarom wordt in de pers gespeculeerd over mogelijke ovenamekandidaten als Home24 en Westwing, enigszins vergelijkbaar met Made.com. Probleem is echter dat deze Duitse beursgenoteerde webshops net als hun Britse evenknie last hebben van de coronadip en sterk in waarde zijn gedaald. Made.com, dat zich ontwikkelde van pure webshop naar interieurmerk, is ook beursgenoteerd en verloor vorige week vrijdag een derde van haar beurswaarde. Sinds de beursgang in juni 2021 daalde de koers met 98%.