Een matras van de online aanbieder Emma is volgens een test van de Consumentbond de beste. De ‘Beste Koop’ is volgens de test een matras van de Lidl.
In jongste test van de Consumentenbond, gepubliceerd in de juli/augustusuitgave van de Consumentengids) komt de matras van Emma als beste uit de bus. Emma presenteert zich als een zogeheten start up met slechts 1 type matras die alleen online verkrijgbaar is. Ook matrassen van Bruno, Matt Sleeps en Simba werden getest, bedrijven die hetzelfde principe hanteren: slechts 1 matrastype en alleen online te verkrijgen. Zij kregen alle een lagere notering.
Matras Lidl ‘Beste Koop’
Als nummer 2 kwam de Pullman Silverline Premier uit de test, gevolgd door de Norma Accent. Laatste, nummer 25, was de Velda Cellspring R5045. De testresultaten geven aan wat de Consumentenbond al eerder constateerde: de prijs van een matras zegt niets over de kwaliteit en een goedkope matras kan zelfs als goed worden beoordeeld. Zo kwam de Meradiso matras van Lidl als ‘Beste Koop’ uit de bus, mede vanwege de prijs, slechts 100 euro. In de totale rangschikking kwam de matras op plaats 8.
Testmethode
De producten van de zogenaamde start ups worden gemaakt volgens het principe one fits all, wat wil zeggen dat de matras voor ‘iedereen’ geschikt is, ongeacht lichaamsbouw en – gewicht en ongeacht de bedbodem. De Consumentenbond onderschrijft in haar tests deze gedachtengang niet want bij de beoordeling wordt de zware lichaamsbouw (100 kg) en een lengte van 195 cm sinds kort zwaarder meegewogen dan een gewicht van 55 kg en een lengte van 165 cm, zaken die voorheen even sterk meetelden. Over de manier van testen liggen de bond en de matrasindustrie overigens al jarenlang met elkaar overhoop. Deze controverse speelt ook internationaal.
Proefperiode
Naast de producttechnische beoordeling merkt de Consumentenbond op dat er een langzame verschuiving optreedt in de mogelijkheid tot het door de consument ‘testen’ van de matrassen. De eerder genoemde start ups (en de vele klonen die er inmiddels zijn) geven vaak standaard een periode van 100 dagen waarin klanten de matras kunnen testen en eventueel kunnen retourneren. Matrasleveranciers die via winkels leveren gaven deze optie zelden tot nooit. Sommige matrasleveranciers geven nu een proefperiode van 30, 90 of 100 dagen, zo constateert de Consumentenbond.