Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Intirio in cijfers

Het aantal bezoekers van Intirio daalde dit jaar, maar het percentage Nederlanders is nog steeds hoog. Detaillisten vormen de belangrijkste bezoekersgroep en warenhuizen/winkelketens komen vooral voor bed- en badtextiel naar de beurs in Gent.

Textirama, organisator van Intirio, publiceert vandaag cijfers over de afgelopen beurs die begin februari in Gent werd gehouden. Verrassend zijn de cijfers niet want de beurs geeft al jaren een vrij stabiel beeld, alleen wordt dat nu heel duidelijk in kaart gebracht. Het totale bezoek liep terug van 9731 naar 8753 (-10%) wat volgens de organisatie vooral te wijten was aan het slechte weer in Nederland. Tegelijkertijd is het opvallend hoeveel mensen uit Noord-Nederland naar Gent afreisden, namelijk 27%. Het ‘centrum’ (midden) komt tot 39% en het zuiden tot 34%. Zo bezien is afstand blijkbaar geen bezwaar, wetende dat het noorden des lands ook nog eens dun bevolkt is.

Hoge Nederlandse inbreng
Vanzelfsprekend komt het gros van de bezoekers uit eigen land (62%) en is Nederland bijna geheel verantwoordelijk voor ‘het buitenland’ met 33%. Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en mogelijk andere landen vertegenwoordigen slechts 5% van het totale bezoekersaantal. Verreweg de grootste bezoekersgroep bestaat uit detaillisten (44%), gevolgd door ‘decorateurs’ (17%) en fabrikant/agent/groothandel met 13%. De score van 10% bij de interieurarchitecten is in absolute zin niet hoog, maar relatief gezien wel. Interieurarchitecten worden namelijk door heel veel beurzen gezien als interessante doelgroep, maar dat vertaalt zich veelal in magere cijfers. Voor warenhuizen en winkelketens is Intirio weinig interessant (3%) en zij zijn vooral geïnteresseerd in ‘huislinnen’, ofwel bed- en badtextiel.

Groeipotentie
Volgens de beursorganisatie heeft de contractmarkt (o.m. meer hotels, zorgsector) groeipotentie. Op de beurs was daar een speciaal segment voor ingericht. Onduidelijk is de respons hierover, wel is duidelijk dat het specifieke publiek hiervoor (nog?) niet aanwezig was; slechts 1% behoorde tot deze categorie.
Los van de cijfers ziet de organisatie tevredenheid bij exposanten, veel kleur op de beursvloer, een groei van het segment vloeren en prijst zij zichzelf - op grond van gehouden enquêtes - voor de gekozen segmentering en uitstraling.

Lees hier het hele verslag

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2021 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten