Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Jan Meerman gaat (liever niet) vreemd in 2015

Jan Meerman, voorzitter van brancheorganisatie INretail, vraagt zich af wie er nog vreemd gaat. Dat is niks voor deze tijd, zo laat hij weten in zijn wekelijkse column.

Jan Meerman voelt de tijdgeest goed aan en vraagt zich af of het wel iets is van deze tijd – vreemdgaan. In zijn wekelijkse column op de site van INretail voert hij twee vrouwen op die elkaar iets bekennen. De een is vreemd gegaan en heeft een nieuwe broek. Niet dat dit noodzakelijk was omdat zij een nieuw kledingstuk nodig had vanwege een nogal wilde escapade, nee het lijkt erop dat zij die nieuwe broek ‘gewoon’ heeft gekocht. Zij laat haar aanwinst (die broek dus) zien aan de ander. De dames treffen elkaar in een winkel. De een is klant, de ander is eigenaresse van de zaak.

De eerste laat zien wat zij gekocht heeft bij ‘een andere winkel’ en de tweede heeft daar wel begrip voor. Zij vindt het geen punt dat nummer een is vreemdgegaan bij een andere zaak en samen bekijken zij het nieuwe kledingstuk. Ik citeer nu de column van Jan. ‘De vrouw haalt de broek uit de tas die over haar schouder hangt. Monsterend laat de eigenaresse van de zaak de stof door haar handen glijden en kijkt glimlachend op naar de vrouw. “Mooi”, zegt ze. “Ben je toevallig (ze geeft knipoog) naar iets op zoek erbij? En heb je toevallig (haar wijsvingers maken haakjes) die fantastische kasjmieren truitjes gezien in de e-mail die ik je stuurde. Super combi!” De vrouwen lachen en verdwijnen naar de achterkant van de zaak.

‘Die snapt het,’ denkt Jan Meerman. Want hij had natuurlijk zijn ogen en oren wijd open. Misschien ook zelfs zijn mond. Hij zegt het gevoel van de vrouw die is ‘vreemd gegaan’ wel te herkennen. Ook ik heb een paar winkels waar ik zo graag kom, dat als ik een keer ergens anders winkel, het toch ongemakkelijk voelt. En hij vervolgt: Hoe dat komt? Gevoel. Eigenaar. Medewerkers. Sfeer. Klanten. Collectie. Interesse. Begrip. Zo maar een paar dingen die dat gevoel bepalen, denk ik. En daar kan geen onlinewinkel tegen op. Hoe slim ze ook zijn. Er gaat niks, maar dan ook helemaal niks boven het menselijke contact in een winkel.

Dan komt de aap uit de mouw. Jan betoogt dat 90% van de aankopen gedaan wordt in de fysieke winkel en dat daarom 2015 ‘een extra mooi jaar voor de retail’ gaat worden. Zeker, de winkelier zal er hard aan moeten trekken, maar de winkelier die zich focust op de klant gaat plussen, zo denkt de INretail voorman. Zo ontstaan duurzame relaties waarin ergens anders gaan winkelen voelt als ‘vreemdgaan.’

INretail vertegenwoordigt een groot aantal winkeliers in de mode en ik heb dé tip voor 2015 voor dames die in een modezaak werken. Jan bezoekt regelmatig klanten om voeling te houden met de achterban en dit is jullie kans. Verleid hem als hij binnenkomt. Laat hem vreemd gaan.
Kan hij zijn vrouw eens verrassen.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten