Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Je kunt de pot op

Vergelijkingssite Actiepagina.nl liet onderzoek doen naar zaken rond het kopen van interieurproducten, verspreidde een persbericht om de resultaten bekend te maken en zette daarboven Toilet ondergeschoven kindje bij interieurinrichting. Het was een kop die de lading niet dekte want het enige wat het bericht meldde was dat de onderzochte consumenten heel weinig geld besteedden aan hun toilet. Logisch, want wat valt daar in te richten? Logisch was ook dat het meeste geld - volgens het onderzoek - werd besteed aan de inrichting van de huiskamer. Ook logisch, want daar valt het meeste in te richten.

Pim Fortuyn
Al met al gaf het bericht wat aardige cijfers. Volgens opdrachtgever ActiePagina.nl was het onderzoek gedaan onder een representatieve groep Nederlanders. Het is typisch zo’n onderzoek dat moet weerspiegelen: wat vindt het volk daarvan, hoe denkt de consument daar over? Dat kan gaan over concrete producten, technische ontwikkelingen, maatschappelijke problemen, van alles.

Bij politiek gekleurde onderzoeken kwam er een omslag rond de opkomst van Pim Fortuyn en vooral na diens dood in 2002. Fortuyn bleek goed aangevoeld te hebben wat ‘het volk’ wilde en had geen duur onderzoeksbureau nodig om de stemming te peilen. De gevestigde politieke partijen schrokken zich te pletter en doen sindsdien alle moeite om er achter te komen wat mensen echt willen.

Consument zit aan de knoppen
Bij consumentenvoorkeur voor producten en de wijze waarop producenten daarop inspelen is die omslag al veel eerder begonnen. Eind jaren tachtig gingen bedrijven luid roepen dat zij ‘van productgericht naar marktgericht’ gingen werken. Later werd dat vertaald in ‘de consument zit aan de knoppen’ en - nu iedereen inmiddels weet dat de consument de sturende factor is en niet de producent - moet de consument verleid worden met ‘aanbiedingen op maat’ en spreken marketeers van een ‘gepersonaliseerd aanbod’. Want alles voor de klant, de zowel sturende als hunkerende consument.

Digitaal stalken
Zo worden u en ik dagelijks platgemaild of op andere manieren online bestookt voor een persoonlijk aanbod, een VIP-behandeling, een ‘voor u gemaakte selectie’ en andere vormen van digitale stalking. Direct wegklikken is het gevolg en zelfs blinden weten feilloos de delete knop te vinden.
De consument bepaalt niet alleen de vraag, maar ook het aanbod; de producent moet maken wat de consument wil. Wat die wil? Dat moet de producent veelal zelf uitvogelen. Daarom worden er permanent panels georganiseerd, online vragenlijstjes verstuurd – inclusief beloningen na deelname en eindeloze onderzoekjes gedaan. Zoals die van Actiepagina.nl.

Koop!
Dat moet leiden tot actie: Kom naar onze site! Bestel! Koop! En de consument? Die bepaalt zelf wel wat ie doet. Die denkt: Je kunt de boom in met die aanbieding, je kan me de rug op met je voorstel. Je kan de pot op met deze flauwekul. Zo’n zinnetje wordt dan weer een kop voor een columnpje als dit. Want ook ik weet dat een goede kop lezers trekt. Daar heb ik geen onderzoek voor nodig.
ActiePagina.nl waarschijnlijk wel. Want het blijkt uit cijfers (inderdaad, vanuit onderzoek) dat consumenten minder belangstelling tonen voor al die korting- en actiesites.
(Dus ActiePagina.nl moet in actie komen!!!!)

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten