Jonge gezinnen doen veel aankopen via internet. De meeste online inkopen worden doordeweeks gedaan en op zondag gaat het vooral om duurdere aankopen. Ouderen kopen vooral tussen 12.00 en 14.00 uur.
De gegevens komen van Experian Marketing Services die het online koop gedrag van verschillende Nederlandse consumentengroepen in kaart bracht. Zo blijkt dat jonge gezinnen verantwoordelijk zijn voor zo’n twintig procent van de online omzet in Nederland terwijl die groep nog geen acht procent van de bevolking uitmaakt. ‘Jonge gezinnen zijn enorm online georiënteerd. ‘Hun gemiddelde aankoopbedrag is met 116 euro redelijk laag, maar doordat zij frequent online bestellen, blijft hun totale omzet met kop en schouders boven de rest uitsteken, aldus Niels Vink van Experian.
Tienergezinnen nummer 2
Gezinnen met tieners zijn nummer twee op de lijst. Volgens Vink zijn ze doorgaans minder online georiënteerd, ‘maar worden ze wellicht aangespoord door hun kinderen’, veronderstelt Vink. Op nummer drie volgt de groep ‘Jonge Digitalen’. Hieronder vallen studenten voor wie internet een tweede natuur is. Daarnaast beschikken zij vrijwel allemaal over een smartphone beschikken. Zij kopen makkelijk online, maar vanwege hun beperkte budget komt deze groep pas op de derde plaats wat betreft totale online omzet.
Ouderen kopen overdag
Internet is vooral het terrein van de jongere doelgroepen, maar ouderen zijn bezig met ene inhaalslag, ook wat betreft aankopen. Ruim 70% van de internetaankopen staat op naam van consumenten onder de 45 jaar en dragen ouderen slechts 8%van de online omzet. Opvallend is de tijd wanneer ouderen online shoppen; tussen 10.00 en 16.00 uur zorgen zij voor bijna de helft van alle online aankopen.
De meeste aankopen worden doordeweeks gedaan, vooral op woensdag en donderdag. In he weekend zij het vooral de duurdere aankopen die over de digitale toonbank heen gaan. Jongeren daarentegen doen op maandag de duurste online boodschappen.