Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

'Jongeren zijn niet zo bezig met snuisterijen'

Begin deze week was ik in Frankfurt waar de beurs Tendence werd gehouden, een beurs voor bruikbare, handige en vooral decoratieve spullen voor in en rond het huis, voor jezelf of voor een ander. Een consumentengoederenbeurs heet dat in vaktaal.

Buiten was het bloedheet en binnen liep ik direct aan tegen wollen sloffen, kruiken, kussens met winterlandschappen, kerstballen in allerlei kleuren en een kunststof kerstman met ski's. Allemaal dingen die je direct nodig hebt. Of niet.
Na een paar uur kwam ik weer buiten om het outdoor living gedeelte van de beurs te bekijken en onder de verzengende zon zag ik heaters, luxueuze vuurkorven en een serie vlammetjes rond een minizwembad.

Kortom, ideale condities om producten te tonen waarvan je denkt: moet dat nou?

Ja, want Tendence wordt door de organisatie gepromoot als 'beurs voor twee seizoenen'. Daarmee wordt gedoeld op najaar 2018 en voorjaar 2019. Dus daarom zowel kerstmannen als paashazen.

Wat zagen wij nog meer?

Een glinsterende tijger, zilveren goudvissen, houten beeldjes van vrouwen met dikke konten, grote metallic blauwe appels, veel miniatuur VW busjes, een zeepaardje met snorkel, een kabouter met surfplank, glazen engelen, lachende kikkers (al jaaaren hetzelfde), aapjes die horen-zien-en zwijgen uitbeelden, een gieter in de vorm van een handtas, cactussen in verschillende groottes, vormen, kleuren en materialen en een kerstman in een VW cabrio.

En verder? Een laaaange teckel met opengewerkte rug om spulletjes in te doen, hetzelfde idee met een metalen pindadop in XXL formaat, wenskaarten met grappige, opbeurende en dubbelzinnige teksten, een zwaan met een kroontje op de kop, een flamingo (nog steeds veel aanwezig) met ook een kroontje, een gebukte flamingo met een gat in zijn rug waar precies een kaars in past, een kussen met opdruk van een ananas en een ananas als kussen.

En wat nog meer? Groepjes dikke, dunne, lange, kleurige en houterige Driekoningen, oude tractoren van karton, oude tractoren van metaal (oude tractoren worden een trend, let maar op), een paar echte scooters zowel nieuw als heel oud, fietsen zonder stuur en zadel zodat er een houten plank op gelegd kan worden zodat het een tafel wordt, veel lampen van gevlochten bamboe, alpaca's in stof, hout en plastic (die beesten worden zeker een trend), een gouden paashaas, vloermatten met Welcome in sierlijke letters, een strandstoel met Seaside in strakke letters, sloffen als smileys en smileys als sloffen.

En ook: een uil op een schommel, snoezige hertjes, een eland die drie kaarsen in zijn gewei wil hebben, een slapende knuffelijsbeer, een slapende Chinese exposant, een giraf als lampenstandaard waarbij zijn kop nog net boven de rand van de kap uitkomt, een metalen flessenhouder voor 15 wijnflessen, een vogelhuisje op vogelpootjes, een kerstman die een trappetje opklimt met lichtjes op zijn rug, een kerstman die dat doet in omgekeerde richting en brievenbussen met een paardenhoofd, hondenkop of een kat. Als je de gleuf opent hoor je gehinnik, geblaf of gemiauw.

Ik raakte in gesprek met een bezoeker die als winkelier vertelde weinig nieuws te hebben gezien en hij vroeg zich af hoe het verder zou gaan met de beurs die de laatste jaren last heeft gehad van dalende bezoekcijfers.
En hij had nog een maatschappelijk relevante opmerking die hij graag kwijt wilde: 'Ik heb het idee dat jongeren veel minder bezig zijn met snuisterijen. Zij geven elkaar een bon voor iets leuks, ze vieren samen hun verjaardag op een festival en trakteren elkaar op een high tea. Zij willen een beleving. Geen spullen.'

Je vraagt je af wie dan wel al die spullen gaan kopen.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten