De expansie van winkelketen Jysk gaat gestaag verder en de omzet steeg afgelopen jaar navenant, zo blijkt uit het recente jaarverslag. Tegelijkertijd daalde de winst.omzet, winst,
De Jysk Group, bestaande uit Jysk Nordic, Jysk Franchise en Dänisches Bettenlager realiseerde in het gebroken boekjaar een totale omzet van 3,79 miljard euro, een stijging met 6,3%. Het bedrijfsresultaat daalde met 7,7% naar 436 miljoen euro. Oorzaken zijn onder meer stijgende loonkosten in Centraal- en Oost-Europa en de hogere distributiekosten, zowel naar de winkels als naar de consument. Daarnaast waren er forse investeringen in IT-infrastructuur en e-commerce en verrees er een nieuw distributiecentrum in Bulgarije.
Expansie
Nog wat cijfers uit het jaarverslag: Jysk heeft inmiddels 2.800 winkels verspreid over 52 landen en 23.000 werknemers. Op 29 augustus jongstleden werden er op een dag 11 winkels geopend en er verschenen de eerste winkels in Ierland en Wallonië. Europa is nu vrijwel volledig afgedekt en de groei zit vooral in Oost-Europa. Zo heeft Jysk vijftig winkels in Oekraïne. Op Black Friday 2018 (en het daarop volgende weekend) kochten 1.870.000 mensen een product van de Deense retailketen.
Aandacht voor duurzaamheid
Het komende boekjaar zal voor een groot deel in het teken staan van de fusie tussen de bedrijfsonderdelen Jysk Nordic (de meeste Europese landen) en Dänisches Bettenlager, de Duitssprekende landen in Europa, zo laat topman Jan Bøgh in het jaarverslag weten.
Opvallend is de ruime aandacht die Jysk geeft aan allerlei zaken rond duurzaamheid zoals mileuvriendelijke verpakkingen en het gebruik van gecertificeerd hout.