De Deense keten Jysk gaat grootschalig elektronische prijskaartjes gebruiken waardoor de prijzen snel en gericht kunnen worden aangepast. Dat scheelt volgens de retailer anderhalve dag werk per filiaal per week.
In het segment waarin discounter Jysk opereert is prijsstelling van groot belang, Snelle aanpassing daarvan is daarom essentieel. Met de introductie van elektronische prijskaartjes denkt Jysk hiermee een grote slag te slaan. Per dag, op een specifiek tijdstip, per productgroep, per regio en zelfs per filiaal kunnen zo razendsnel de prijzen worden aangepast. Per artikel zou dat 30 seconden kosten terwijl het handmatig aanpassen van de prijskaartjes nu per week anderhalve dag per week kost, zo laat de retailer weten.
Grote investering
Naast de enorme tijdwinst besparen de centraal aan te sturen prijskaartjes kosten voor hardware, papier en inkt. Dat moet op den duur opwegen tegen de kosten van 40.000 euro per filiaal.
Voorlopig gaat Jysk de winkels in Duitsland (1.300 filialen) voorzien van displays voor de dynamische beprijzing. Dat geldt ook voor de winkels in Oostenrijk, Zwitserland Frankrijk, Italiƫ, Spanje en Portugal. Of en wanneer dit ook in Nederland gaat gebeuren, is niet bekend.