Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Kan een vakbeurs (te) gezellig zijn?

Afgelopen week werd in Keulen de internationale meubelbeurs IMM gehouden. Eigenlijk moet ik officieel imm schrijven en dat is best vreemd want Duitsers houden van GROOT. Grote auto's, grote glazen bier, grote schnitzels, grote beurzen en daarbij horende grote woorden. Zeker nu het economisch beter gaat en zich dat vertaalt in optimisme op de beursvloer en ter plekke geschreven orders. Dan moet er GROOT worden uitgepakt in ronkende bewoordingen.

Grappig was dan ook te lezen dat de beursorganisatie het woord hygge in de mond nam om de beurs te typeren. Hygge vertalen de Duitsers in gemütlich en is afkomstig uit het Deens. Daar betekent het zoiets als gezelligheid. Ook warmte, rust, verbondenheid, nabijheid en andere knuffelachtige begrippen worden verbonden aan het woord hygge. Vorig jaar werd het op de beurs Intirio in België gebruikt als kapstok om een aantal (woon)trends aan op te hangen.

Ook in Nederland was er een paar jaar een hygge-hype, maar die lijkt nu grotendeels over. Dat het nu pas in Duitsland opduikt, is niet zo vreemd; trends worden in Nederland snel opgepikt en dan loopt een ander land al snel achter.

Nederland is ook een land waar veel aandacht wordt geschonken aan sfeer. Op de IMM zag je pogingen daartoe, vooral bij exposanten van zitmeubelen. Rechtop zitten is bij hen taboe. Banken zijn er voor om op te liggen, te hangen, te wippen en te niksen. Overal lagen op de stands fraaie kleden en er stonden opmerkelijk veel groene planten.

Best mooi om te zien, maar hygge? Echt gezellig? Daarvoor was het toch te groot en te groots.

Ik ben benieuwd hoe het vanaf aankomende zondag op de beurs Intirio in Gent – geen meubelen maar vooral stoffen –  eruit zal zien. De beurs heeft de laatste jaren last van krimp en had vorig jaar een verkleinde beursvloer vanwege het geringe aantal deelnemers. Aan de andere kant was het overzichtelijk, bijna knus en zeker sfeervol. Het centrale thema was hygge.

Dit jaar is de beurs niet veel groter en is het centrale thema Intimacy. Dat gaat dus nog een stap verder. Eigenlijk best gewaagd om dat te doen op een vakbeurs.

Tegelijkertijd kwam gisteren het bericht dat de beurs is verkocht aan een grote, internationaal opererende beursorganisatie. Want, tja, de directie van Intirio zag in dat je bij zo'n grote organisatie meer kans hebt om te overleven vanwege de noodzakelijke schaalvergroting.

Direct gingen stemmen op hoe de komende beurs te karakteriseren; kijken wij naar de invulling van het  centrale thema of kijken wij naar de praktisch-economische situatie. In beide gevallen is het antwoord: Intirioh-oh.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten