Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Kerstverhaal en andere verhalen

Afgelopen jaar heeft het begrip storytelling zich als gestaag groeiend gezwel geïnfecteerd in de woonbranche. Vooral mensen die niet dagelijks op de winkelvloer staan hebben daar hun mond vol van. Retaildeskundigen, trendwatchers, bloggers, stylisten, persberichtentschrijvers – het zijn allemaal mensen die van afstand zeggen wat de verkopers moeten doen: een verhaal vertellen bij de producten die ze verkopen.

Het blad van deze tafel was vroeger de vloer van een treinwagon, deze lamp is gemaakt van gerecyclede wijnflessen en dit kussen bevat schuim van soja die geoogst is door arme mensen in Indonesië die nu hun eigen brood (=rijst) verdienen. Dit soort flauwekulverhalen

Het ergst zijn bloggers die alleen maar bezig zijn met zichzelf te verkopen en dat doen door opgeklopt geklets de wereld in te slingeren over producten die ze niet zelf verkopen, maar stiekem zelf graag zouden willen hebben. Liefst voor niks, daarom kwaken zij daar zo positief over.

Ik vrees dat 2017 nog veel meer van dit soort ongein zal gaan brengen. Leveranciers van allerlei interieurproducten krijgen in de gaten dat sommige bloggers een behoorlijke schare volgers hebben omdat zij hun gewauwel als geurspoor overal nalaten. Gratis reclame!

De meeste leveranciers blijven nu nog hangen in weinigzeggende productinformatie over hun verkoopwaar en larderen dat met kreten als ‘uniek’ en ‘innovatief’. Maar ‘het verhaal erachter’ schijnt veel belangrijker te zijn. Hebben ze gehoord.

Nu Kerst er aan komt, zou ik zeggen: vertel zelf eens dat verhaal. Wat je achtergrond ook is, of je wel of niet gelovig bent, hoe je er ook tegenaan kijkt en wat je er ook van vindt; het kerstverhaal is natuurlijk een schitterend verhaal. Na dik 2000 jaar wordt het nog steeds verteld en blijkbaar heeft het een zodanige inhoud dat mensen het steeds weer willen horen. Terwijl ze het al lang kennen.

Natuurlijk is dit een rare vergelijking en zullen sommigen dit welhaast godslastering vinden. Maar waarom wordt het ene verhaal duizenden jaren doorverteld en door velen gezien als waar en waarom moeten nu over producten verhalen verzonnen worden om ze beter te verkopen?
Denk daar maar eens over na. Tijdens de Kerstdagen.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten