Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Keulen voor een week meubelmekka

Over een kleine twee weken start in Keulen de meubelbeurs IMM. Naast een enorm aanbod van allerlei meubelen geeft de beurs steeds meer aandacht aan ‘het inrichten van ruimtes’.

Van maandag 18 januari tot en met zondag 24 januari is Keulen voor een week het centrum van de internationale meubelhandel. Vorig jaar trok de beurs ruim 102.000 professionele bezoekers (plus 44.000 consumenten de laatste drie dagen) en naar verwachting zal dat aantal dit keer minimaal worden gehaald. Belangrijk onderdeel van de beurs is het onderdeel Living Interiors in hal 4.2 waar compleet ingerichte ruimtes worden getoond, veelal van innovatieve materialen. Vloerbedekking, wandbekleding, verlichting en uiteraard meubilair komt hierbij aan bod, alles geplaatst op een beperkte ruimte waardoor het levensecht wordt. Vooral architecten en interieurinrichters (plus het gewone publiek) zijn zeer gecharmeerd van dit concept dat iedere twee jaar integraal onderdeel is van de IMM. In hal 4.2 staat ook een ingericht Smart Home waarin zaken als verlichting, telecom, apparten die werken op zonnecellen en technische gadgets aan elkaar worden gekoppeld.

Design en jongeren
Onder de naam Pure schaart de beursorganisatie een aantal elementen die meer design- toekomstgericht zijn. In hal 2.2 en 3.2 (Pure Editions) vindt de bezoeker inrichtingsconcepten op stands van 50 tot 150 m2. In hal 4.2 (Pure Talents) tonen opleidingen, scholingsinstituten en netwerkorganisaties  meubels en concepten voor inrichting. In dezelfde hal staan ook producten (meubelen, verlichting, stofferingen) van opkomende designers die zijn geselecteerd voor de Pure Talents Contest. In de hallen 10.1 en 10.2 zitten onder de paraplu van Pure de grote designmerken.

Das Haus
Zoals ieder jaar is er een speciale invulling van Das Haus, een combinatie van een ‘visionaire’ inrichting van een huis en een ‘portret’ van een designer die het huis mag inrichten. Dit jaar is dat gedaan door de Duitse designer Sebastian Herkner die een rond gebouw ontwierp waarbij de wanden van transparante stof zijn. Das Haus wordt ingericht met bestaande producten, maar er zullen ook een aantal nieuwe ontwerpen van Herkner te zien zijn.

Aandacht voor online ontwikkelingen
De meerderheid van de beurs wordt ingenomen door hallen vol meubelen gericht op het belangrijke middensegment want de IMM blijft een handelsbeurs. De organisatie verschuift echter langzaam het accent een beetje ten gunste ‘complete inrichtingen’ zoals bij het succesvolle element Living Interiors.
Ook is de Koelnmesse niet blind voor maatschappelijke ontwikkelingen die direct te maken hebben met de retailers, de belangrijkste doelgroep van de beurs. Zo is er op 21 januari een groot congres met veel sprekers die ingaan op allerlei online ontwikkelingen in de meubelverkoop en interieurinrichting.

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten