Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Klantenbinding via de webshop

Het aantal webshops voor interieurproducten stijgt en daarbij zitten ook buitenlandse spelers. Uit Engeland komt de site Made.com en die probeert via techniek wat menselijkheid in het bedrijf te brengen.

Afgelopen week werd de komst van de online retailer Made.com uit Engeland uitgebreid belicht in de pers. Natuurlijk, het is nog een beetje komkommertijd, maar waarschijnlijk kreeg het bericht zoveel aandacht vanwege de inhoud en de toonzetting. Made.com stelt dat ‘winkels en dure designmerken klanten oneerlijk behandelen’ omdat je door de diverse schakels tussen producent en consument ‘onnodig veel geld betaalt’. Omdat Made.com zegt rechtstreeks in contact te staan met ontwerpers en fabrikanten kan het de meubels en andere producten uit het assortiment veel goedkoper aanbieden, tot wel 70%. Kijk, dat wil een redacteur of journalist - tenslotte ook consument - wel even lezen en vervolgens melden.

Strakke site
Op zich is het niet uniek wat Made.com doet want er zijn wel meer webshops die rechtstreeks leveren zonder tussenkomst van anderen. Maar woorden als ‘eerlijke prijzen’, ‘design’ en ‘beste kwaliteit’ doen het natuurlijk ook lekker, hoewel ook dat niet onderscheidende kenmerken zijn.
Wie de site bekijkt, ziet dat deze helemaal van deze tijd is en daarin zit toch een beetje verschil met andere aanbieders. Strak, overzichtelijk, volstrekt duidelijk, precies de goede informatie en super gebruikersvriendelijk. Gezien het assortiment richt de webwinkelier zich vooral op de groep jong & hip of mensen die zich hiervoor willen uitgeven. Het is allemaal precies het designsausje dat een bepaalde groep aanspreekt en dat wordt versterkt zoals bijvoorbeeld de mensen achter Made.com zich op de site presenteren: allemaal jong & hip.

Meten = weten
Niks mis mee. Integendeel, dit zijn de mensen die snappen dat je online gericht en tegelijkertijd breed aan de bak kan. Breed omdat in principe iedereen de site kan bekijken en online kan bestellen en tegelijkertijd gericht omdat zij weten dat je online van alles kunt meten. Zo werd voor Nederland een gespecialiseerd marketingbureau in de arm genomen dat een mediastrategie schreef en de campagne bedacht om rond te bazuinen dat Made.com bestaat. Via specifieke tv kanalen worden spotjes uitgezonden waarna gemeten wordt wat het effect hiervan is. Uiteraard kun je via de site ook van alles meten. Wanneer wordt deze bezocht, hoe lang, wat wordt er besteld, op welk tijdstip, was dat te danken aan tv spots enzovoort. Dat levert informatie waarmee je de site wellicht nog verder kunt optimaliseren.

Meer informatie en meer mens
Ook dit is misschien niet spectaculair, maar welke startende online speler doet dit allemaal? Het bureau dat de campagne van Made.com voor Nederland begeleidt, laat fijntjes weten dat zij ervaring heeft opgedaan met pure internetplayers als Zalando, Travelbird en Trivago. M.a.w.: u bent gewaarschuwd. Los van deze marketing-technische zaken is Made.com onlangs in Engeland gestart met het eigen sociale netwerk Unboxed waarop mensen foto’s kunnen plaatsen en ideeën kunnen uitwisselen. Het ziet er op dit moment uit als een soort Pinterest, dus een prikbord met foto’s. Foto's van producten uit de webwinkel, maar dan thuis. Het idee erachter is om de site, beter gezegd het merk Made.com, wat meer menselijke inhoud te geven. Ook sinds kort is er in thuisland Engeland een fysieke winkel waar de producten staan uitgestald. Meer informatie vraag je niet aan de verkoper, maar ontvang je op een tablet nadat je een foto hebt gemaakt van het product waar je naar kijkt. Ook dat levert informatie op. Met daarbij een verdere uitbouw van het merk dat meer is dan een meubelwebshop met virtuele modellen.

Even binnenwippen
Wat Made.com (officieel geschreven als MADE.COM) doet, is in feite wat een fysieke retailer wil doen; informatie verzamelen van zijn klanten en die gebruiken bij mogelijke vervolgaankopen of vervolgbezoeken. Het probleem van fysieke winkels in de woonbranche is echter dat de omloopsnelheid van de producten zo laag is dat na aanschaf van een bank of bed het pakweg 10 jaar duurt voordat er überhaupt belangstelling is voor een nieuwe. De enige mogelijkheid is om een assortiment te hebben dat heel breed is of om ‘iets’ zodanigs te bieden hebben dat klanten vaker komen. Want ook dat is een probleem voor fysieke retailers: Made.com, Bol.com, Wehkamp.nl, Home24, Fashionforhome, of welke site met interieurproducten dan ook, zijn misschien niet spannend of zelfs saai, maar je wipt er wel makkelijk naar binnen. En: zij onthouden dat bezoek, hoe kort het ook was.


Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten