Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Kleur bekennen is de toekomst voorspellen

Deze week lanceerde het Amerikaanse kleurcoderingsbedrijf Pantone de kleur van het jaar 2017: Greenery. Deze kleur groen, officieel aangeduid als Pantone 15-0343, gaat een belangrijke kleur worden. Althans, dat hoopt Pantone en het bedrijf zal er alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen. Daarom verschenen er tegelijkertijd met de bekendmaking allerlei foto’s met daarop de desbetreffende kleur, plus enige varianten daarop. Vooral foto’s van modeshows moeten ‘bewijzen’ dat deze kleur groen dé trendkleur gaat worden. Want, zo is de gedachte, trends zie je het eerst in de mode, daarna volgt ‘de rest’, bijvoorbeeld het interieur.

Natuurlijk zal het groen ook op andere plekken zichtbaar worden, denk aan spruitjes, groene kool of gewoon allerlei soorten planten. In breder verband is ‘de natuur’ volgens Pantone zelfs de onderliggende verklaring voor hun keus. Die wordt aangedikt met geforceerde poëtische prietpraat over frisgroen gebladerte en regendruppels in het voorjaar waardoor ‘wij’ als mens weer diep kunnen inademen. Daar verlangen ‘wij’ ten diepste naar, stelt Pantone. Zo worden fabrikanten wijs gemaakt wat zij komend jaar moeten gaan doen.

Want stoffenfabrikanten willen weten welke kleuren zij komend jaar moeten gaan produceren en die kleur kan niet zomaar uit de lucht komen vallen. Ook producenten van behang, meubilair, verf, glas en talloze andere producten weten nu waar zij aan toe zijn.

In september kwam verffabrikant AkzoNobel met hún kleur van het jaar 2017 en dat bleek Denim Drift te zijn, blauw in diverse tinten. Ook hier werd de keuze voorzien van een uitleg plus een verantwoording hoe men tot die keus was gekomen. Maar blauw is geen groen en de vraag rijst: wat nu, wat gaat het worden?

Ik denk in ieder geval een publiciteitsoffensief om die kleur er in te rammen want AkzoNobel wil als verffabrikant verf verkopen en dan maak je natuurlijk stevig reclame voor je eigen trendkleur. Pantone verkoopt koffiekopjes met de nieuwe trendkleur (en veel andere kleuren), maar verdient vooral met het verkopen van trendboeken want het gaat niet om één kleur, maar om complete paletten. Want markten verschillen en er is geen werelduniformiteit qua kleur.

In Londen zit het trendvoorspelbureau ColourHive en daar kijkt men verder dan volgend jaar. Het bureau geeft in de jongste uitgave van het blad Mix Magazine de trends voor najaar/winter 2018/19. Het korte termijnwerk wat AkzoNobel en Pantone doen, is dus eigenlijk kinderspel.

Bij ColourHive doen ze aan voorspellingen en die kunnen niet uitkomen, zie de verkiezingen in de Verenigde Staten. De uitkomst had niemand zien aankomen en nu zitten we met de gebakken peren. Mede daardoor voorspel ik dat de kleur van 2017 níet groen en níet blauw gaat worden, maar rood. Trumprood, zie zijn das. Maar ga niet zeuren als dat anders uitpakt. Het blijft een voorspelling.

P.S.: Het is voor de kleurvoorspellers te hopen dat Melania Trump niet te veel in de publiciteit komt. Een gewoon jurkje zou al kunnen gaan leiden tot stormloop op kledingzaken en tot totale kleurverwarring.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten