Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Knippen en plakken

Morgen arriveert sinterklaas en kan de retail zich opmaken voor de shoppende sint. Prettig, want de retail heeft het zwaar. Retail? Retailkenner Cor Molenaar schrijft daar over en strooit zijn verhalen rond als pepernoten. 

Sinterklaas komt morgen weer aan in het land. Ondanks de slechte economie in zijn eigen land is het de sint weer gelukt om zijn boot vol te stouwen met cadeautjes om deze af te leveren bij de lieve kinderen in Nederland. Wellicht hebben legers werklozen in Spanje tegen een ramsjprijs die cadeautjes ingepakt, maar daar zitten wij volwassen Nederlanders niet mee. En de sint ook niet, dus hij kan dit jaar weer lekker uitpakken.

Cor Molenaar
Een dag voor zijn aankomst lees ik op de site www.retailactueel.com dat ‘speelgoed voor sinterklaas bij V&D in het teken van apps en tablets’ staat. Ook zie ik op die site een verslag van een kortgeleden gehouden masterclass Management in Retail waar onder meer Cor Molenaar een praatje hield. Deze consultant/retailgoeroe/hoogleraar/publicist/spreker blikte tijdens die masterclass alvast vooruit op zijn nieuwe boek ‘Red de winkel’, dat in januari verschijnt. Dat doet die man goed. Nog niks te melden hebben, maar wel zeggen dat je nieuwe boek eraan komt.

Het einde van de winkels
Een jaar geleden verscheen zijn boek ‘Het einde van de winkels’ en dat trok een hoop aandacht. Vooral omdat Molenaar stelde dat binnen tien jaar eenderde van de winkels zou gaan verdwijnen. Gevolg was dat Molenaar op allerlei symposia mocht komen opdraven om deze onheilsboodschap toe te lichten. Ik heb op diverse bijeenkomsten dat mogen meemaken. Molenaar illustreert dan zijn verhaal met foto’s, grafiekjes, uitspraken en screenshots en dat doet hij met verve. Probleem is wel dat hij vaak niet inspeelt op zijn gehoor en een algemeen verhaal houdt waar je als toehoorder geen zak aan hebt. Aardig, maar te algemeen en moeilijk toepasbaar voor de eigen situatie.

Snuffelen op sites
Molenaar snuffelt op sites, leest kranten, kijkt naar tv programma’s, plukt daar overal wat vandaan, zet dat in een soort algemeen kader, gooit er zijn eigen sausje overheen en maakt daar een aardig verhaal van. Of hij publiceert er over. Zijn eigen site www.cormolenaar.nl is daar een voorbeeld van. Ook schrijft hij op allerlei sites zijn stukkies. Hoewel die artikelen vaak te lang zijn, hapt het redelijk makkelijk weg. Vaak promoot hij schaamteloos zijn verschenen of nog te verschijnen boeken en zijn eigen marketing heeft Molenaar goed voor elkaar. Vergeet niet dat hij voor een dag in de week als hoogleraar verbonden is aan de leerstoel eMarketing&Distance selling, onderdeel van de ErasmusUniversiteit in Rotterdam.

Red de winkel
Het betekent dat de hoogleraar zich niet zozeer bezig houdt met fysieke winkels, maar vooral met webwinkels, het online koopgedrag van consumenten, het belang van internet en alle ontwikkelingen die hierdoor plaatsvinden. Zo is Molenaar hoogst actueel bezig.
Net zoals V&D bij de tijd is door te stellen dat de sint dit jaar bij de aanschaf van speelgoed vooral denkt aan apps en tablets en dat de sint zelf ook weet uit welke hoek de wind waait (niet alleen door de bomen). Ook Cor Molenaar is bij de tijd (en bij de pinken) door juist ná de feestdagen zijn boek ‘Red de winkel’ op de markt te brengen.

Knippen en plakken
Begrijpelijk, die markt en marketing. Maar waar gaat het om? Is dat wetenschap? Is dat marketing op niveau? Het is gewoon om je heen kijken, beetje interpreteren en vooral knippen en plakken. Wat Cor Molenaar digitaal doet, doen kinderen ook. Met schaar en lijmpot. En met plezier. Dat moeten ze blijven doen. Digitaal knippen & plakken is iets voor later. Nu moeten ze fysiek de lijmresten voelen en de knip in de vingers. Dat gefröbel met het toetsenbord komt later wel. Dat digitaal knippen en plakken wordt gedreven door gemakzucht, niet door plezier.

Kruimelwerk
Misschien lette u er nooit op, maar de kleine speculaasjes die we buiten de sinterklaastijd kopen, zijn vaak voorzien van molentjes. Ze ogen hard, smaken goed en verkruimelen makkelijk. Het is hetzelfde als de praatjes van Cor Molenaar; behapbaar, maar kruimelwerk dat op een mooi bord wordt gelegd. Het wordt aantrekkelijk gepresenteerd, maar heeft weinig voedingswaarde. Het is teveel hapsnap. Een beetje meer denkwerk - van hem én voor zijn toehoorders en lezers - zou beter zijn. Het mag wel wat steviger, wat taaier. Geen speculaas, maar taai-taai. 

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten