Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Koers Steinhoff naar dieptepunt

De koers van het aandeel Steinhoff zakt verder in en nadert het nulpunt. In een jaar tijd verdampte 97,8% van de beurswaarde, veroorzaakt door een boekhoudschandaal dat steeds verder uitdijt.



De koers van het geplaagde Steinhoff concern zakte vandaag met 1 eurocent ten opzichte van gisteren. Een verwaarloosbaar verschil, maar het betekende wel een koersval van 10% want toen was een aandeel nog 11 eurocent waard. Vergelijkbaar met medio mei 2017 is dat een duikeling van 97,8%. Wie realtime de beurskoersen volgt, kan zien dat er nog wel gehandeld wordt, maar dat de tendens van de laatste maanden doorzet: nog verder naar beneden.

Herfinanciering schulden
Hoe het afloopt met Steinhoff, na Ikea mondiaal de grootste meubelretailer, is ongewis. Er komen wekelijks nieuwe berichten naar buiten die de financiële kluwen verder ontwarren en het blijkt dat binnen het concern geschoven werd met geld om balansen op te poetsen en cijfers mooier voor te stellen dan ze waren. De eindcijfers worden niet eerder dan eind van het jaar verwacht, maar volgende week moet Steinhoff rond te tafel om te kijken hoe het leningen van 10,4 miljard euro kan herfinancieren.

Verkoop Poco
Hoewel Steinhoff vooral wordt neergezet als meubelretailer is het veel meer dan dat en houdt het zich ook bezig met vastgoed, verzekeringen en is het actief in de automotive sector. Maar als eigenaar van ketens als Conforama in Frankrijk, Mattress Firm in de Verenigde Staten, Bensons for Beds in Engeland en Fantastic Furniture in Australie ben je alleen daarmee al een behoorlijke speler. De Duitse discounter Poco is eind april verkocht aan de Oostenrijkse concurrent XXXLutz dat al voor de helft eigenaar was van Poco.

Business as usual
Tegelijkertijd gaan de zaken op de winkelvloer 'gewoon' door. De topman van Kika/Leiner, een grote meubelketen in Oostenrijk die ook tot het Steinhoff concern behoort, kondigde vorige week aan tot 2019 5 miljoen te steken in e-commerce activiteiten van Kika/Leiner. Ook komt er nog deze maand een tv campagne ter versterking vn imago van Leiner.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten