Het wegvallen van exposanten tijdens de najaarsbeurs in De Woonindustrie wordt gecompenseerd door nieuwe aanwas. Deze dynamiek en andere langzamere veranderingen leiden tot een nieuw beeld met een breder aanbod.
Hoewel de najaarsbeurs in De Woonindustrie liet zien dat het segment meubelen nog steeds de pijler is waarop het geheel rust, wordt de verbreding die al een paar jaar geleden is ingezet steeds zichtbaarder. Dit voorjaar kwam er een contingent exposanten bij met accessoires bij, grotendeels afkomstig van de Trademart in Utrecht, en het lijkt erop dat de meeste daarvan tevreden zijn met hun nieuwe stek.
Accessoires en design
Ook werd, net als vorig najaar, in het aanpalende gebouw De Beursfabriek, de mini-beurs Dutch Design Dock gehouden waar een dertiental merken uit het hogere segment hun eigen show hielden. Vorige keer was dat nog met een aparte ingang, dit keer kon er vanuit De Woonindustrie direct worden doorgelopen.
Met ingang van volgend voorjaar krijgt tijdens de voorjaarsjaarbeurs de van elders afkomstige accessoirebeurs Spotlight onderdak in De Beursfabriek en wellicht geldt dat ook voor najaar 2019. Zo lopen de twee beursgebouwen in Nieuwegein weer langzaam vol nadat door de crisis meer dan de helft van de totale ruimte was leeg komen te staan.
Afbrokkeling slaapsegment
Hoopvolle ontwikkelingen dus, maar tegelijkertijd lijkt het slaapsegment af te brokkelen. In het najaar van 2015 kwam dat van de grond nadat eerder alle exposanten van bedden en matrassen waren vertrokken en nu, drie jaar later, lijkt er weer sprake van een zekere leegloop. De reden daarvan is niet geheel duidelijk, maar zeker is wel dat bedrijven in de bedden– en matrassenindustrie te maken hebben met zware prijsdruk in de markt.
Lifestyle groeit
Naast deze op- neergaande lijnen is duidelijk dat het aantal echte (Nederlandse) meubelproducenten gestaag terugloopt en dat is te zien in De Woonindustrie. Daarvoor in de plaats zijn de importeurs gekomen die veelal opereren in het steeds verder uitdijende lifestyle segment. Denk aan bedrijven als Nix Design, Teugra, RB Collection en DTP Import. Zij hebben brede collecties, grote stands en laten zien dat smaken snel veranderen en dat je daar op moet inspelen. Voor 'echte producenten' is dat blijkbaar moeilijker.
Tuinmeubelen
Een van de opvallendste nieuwkomers tijdens de beurs was tuinmeubelproducten Hartman. Deze gebruikte de beurs om een (beperkte) indoor collectie te introduceren. De beurs was een succes en volgend jaar wordt de 'binnencollectie' verder uitgebreid, zo laat commercieel directeur Harry IJsinga weten.