Auping gaat samenwerken met Jan Taminiau. De beddenfabrikant en de modeontwerper slaan de handen ineen en gaan samen iets moois doen. Wat dat is, weten wij niet, maar het is wel een ‘perfecte match’.
Beddenfabrikant Auping mag zich al een aantal jaren ‘koninklijk’ noemen en aan modeontwerper Jan Taminiau hangt sinds de kroning van Willem-Alexander in 2013 ook een koninklijk tintje toen Maxima in een schitterende blauwe jurk transformeerde tot koningin. Die jurk leverde Taminiau een grote naamsbekendheid op en misschien ook wel werk. Want rond modeontwerpers hangt weliswaar een zweem van glamour en succes, maar vaak moeten zij schnabbelen om rond te komen. En dan is het nog maar afwachten. Mart Visser ‘ontwierp’ in 2011 een paar boxsprings voor Pullman en het werd geen succes. Een jaar later deed gordijnenleverancier Vadain een vrijage met Frans Molenaar en ook dat gaf slechts vooral promotionele reuring. En Jan des Bouvrie werkte samen met – ja, met wie eigenlijk niet? Maar Jan is geen modeontwerper en wel retecommercieel. Daarom scoort hij nog steeds.
Nieuwsbericht
Maar goed, bij Auping in Deventer proberen zij het gewoon en waarom niet? Zij hebben weliswaar al een bed met de naam Royal Auping (ook tweedehands verkrijgbaar via Marktplaats), maar een leuke combi met een bekende ontwerper is nooit slecht voor de publiciteit. Dus ging er een nieuwsbericht de lucht in om de samenwerking aan te kondigen. De tekst daarvan is niet om door te komen, staat bol van de clichés en het blijft duister wat Taminiau concreet gaat doen. Even weetje vooraf: als mens heet hij Jan Taminiau en als merk heet hij JANTAMINIAU, zo blijkt uit het bericht. Het verschil is dat het laatste wat moeizamer leest, maar dat is ook de bedoeling. Dan bekijk je het met wat meer aandacht.
Sprei
Jan Taminiau laat voor het conceptuele ontwerp "The Sleeping beauty" zijn inspiratie uit het vakmanschap en de historie van Auping samensmelten met referenties uit eigen historie: spelen met het spanningsveld tussen 2D en 3D, zo lees ik in het bericht, gemaakt door het nieuwe communicatie- en persbureau van Auping. Ik moest het driemaal lezen, maar The Sleeping Beauty is een soort sprei die Taminiau ontwierp van Auping-stof. Die sprei is een voorspel op iets wat nog gaat komen, maar wat?
Spiraalbodem
Ik lees het bericht verder. Taminiau liet zich inspireren door een spiraalbodem uit 1910. Hij kiest ervoor om het moment van opstaan te verbeelden; ontwaken uit een diepe nachtrust, energiek en klaar voor het ontluiken van de dag. De natuurlijke slaapstand dicteert hierbij de valling van de mantel die samen met Auping werd gemaakt in Deventer. Even de Nederlandse vertaling van deze woordenwarboel: die ‘sprei’ is te zien op een filmpje. In dat filmpje ligt een model op bed, zij staat op, keert haar rug toe waardoor de sprei een soort koninklijke mantel wordt. Was Maxima de inspiratiebron? Is het de prinses op een Auping matras die niet lekker ligt vanwege de erwt die is blijven steken in de spiraalbodem? En wat is overigens 'de natuurlijke slaapstand'?
Perfecte match
Het blijft giswerk, maar het communicatiebureau gaat helemaal los om uit te leggen waarom fabrikant en ontwerper elkaar hebben gevonden. Volgens de Director Marketing & Innovation van Auping gaat Jan ‘met zijn authentieke visie stoffen en materialen verwerken waarin onze gedeelde passie voor Nederlands ambacht en design samenkomt.’ Jan op zijn beurt vindt dat zowel hij als Auping beschikken over een gepassioneerd atelier. Zo, dat klinkt opwindend. Dacht hij aan de sleeping beauty? Jan vindt het fascinerend om te zien over hoeveel flexibiliteit en vakmanschap dat atelier van Auping beschikt en wil dat op een later tijdstip zichtbaarder richting de consument uitdragen. Uiteraard vindt hij het een uitdaging om dit te gaan doen door de consument te inspireren. Al met al een perfecte match volgens het pr-bureau.
Niks te melden
Ik heb even gebeld naar het bureau dat de tekst produceerde en daaruit werd mij duidelijk dat nog niet duidelijk is wat Jan Taminiau nu echt gaat doen. ‘Dat weet werkelijk ik niet. Ik denk dat het gaat om accessoires voor het bed’, zegt de pr-dame. Oh, niks te melden en dan wel zoveel poeha? Tja, Auping was al bekend. En Jan Taminiau ook. En nu hebben wij het wéér over hen. En als straks wél duidelijk is wat de ontwerper gaat doen voor die fabrikant waarschijnlijk opnieuw. Dat heet marketing. Ik zie het meer als royaal geleuter. Een flauwe opmerking? Inderdaad. Maar wel MAXIMAle aandacht.
Aribert Guiking
Geïnspireerd en nieuwsgierig naar de Sleeping Beauty? Klik hier. Altijd al willen weten hoe een bedspiraal uit 1910 eruit ziet? Klik hier.