De winkelleegstand blijft groeien, hoewel er ook steden zijn waar de leegstand vermindert. Opvallend is het aantal startende jonge ondernemers. Starters kunnen de leegstand deels oplossen, zo denkt marktonderzoeker Locatus.
Momenteel staat 7,3%procent van de winkelpanden in Nederland leeg. Eind 2013 was dat nog 6,9%. In Utrecht, Amsterdam, Amstelveen, Den Bosch en Groningen neemt de leegstand af, tegen de trend in. Volgens onderzoeker Gertjan Slob van Locatus worden er toch nog steeds nieuwe winkels geopend, veelal door jonge enthousiaste ondernemers. Liefst 82% van de nieuwkomers is zelfstandig. Voor hen maakt de locatie niet zoveel uit en internet zien zij niet echt als een grote bedreiging. Zij zien als groter probleem de beperkte koopbereidheid van klanten als gevolg van de crisis. Ook vinden de starters de hulp van gemeente of centrummanagement onvoldoende. Soms werden zij zelfs tegengewerkt door deze instanties.
Dynamiek
Volgens Slob kunnen (jonge) starters de winkelleegstand niet oplossen en zou het vooral goed zijn als minders ondernemers hun zaak zouden moeten sluiten. De combinatie van deze twee zet natuurlijk pas echt zoden aan de dijk. Hoewel er veel in negatieve zien gesproken wordt over leegstand is er volgens Slob een behoorlijke dynamiek zichtbaar. Winkelpanden krijgen regelmatig een andere bestemming, vooral op minder drukke locaties. Op A-locaties koen vooral andere winkels, horeca of bedrijven in de dienstverlening.