Kwantum gaat voor de klanten de eigen producten visualiseren door ze in een echt huis te plaatsen waarbinnen je virtueel kunt rondlopen. Daardoor kunnen mensen zich een betere voorstelling van hoe die producten in hun eigen huis zouden kunnen staan.
Het gaat al een paar jaar niet zo goed met de Kwantum en moederbedrijf Macintosh zette de woonketen dit voorjaar in de etalage. Maar dat het een dooie boel is bij Kwantum – daar willen zij niks van weten. Integendeel, Kwantum komt met een niet eerder vertoonde manier om consumenten duidelijk te maken wat voor prachtige banken, vloeren, gordijnen en woonaccessoires zij in huis hebben. Dat gaat door middel van een volledig ingerichte woning waar echte mensen wonen en waarbij je online naar binnen kunt gluren. Je kunt zelfs virtueel door het huis lopen en zien hoe bewoners Frank en Esther hun huis hebben ingericht.
Kijken door klikken
Vrijwel het hele huis is ingericht met producten van Kwantum en door daar op te klikken krijg je meer informatie over dat product en heb je ook de mogelijkheid om direct via de site te bestellen. Kwantum is dit project gestart omdat klanten moeite hebben om zich een voorstelling te maken hoe bepaalde producten bij hen in huis zouden (kunnen) staan. In de winkel staan de producten hutje-mutje bij elkaar en dat is niet sfeervol en er is geen ruimte om fraaie opstellingen te maken zoals in veel meubelzaken. Kwantum heeft een goede verklaring voor de weinig sfeervolle winkels: als je scherpe prijzen wilt bieden, moet je concessies doen aan de presentatie. Dus is zo’n virtueel huis (dat dus in het echt bestaat) een sublieme manier om te laten zien wat je allemaal met die goedkope producten kunt doen.
Leuke driezitter
Tegelijkertijd is het de amputatie van het menselijk vermogen om te fantaseren, te dromen en zich wat in te beelden. Want je hoeft nu niet meer na te denken hoe zo’n leuke driezitter staat of wat je met zo’n geinig poefje kunt doen; je ziet het namelijk al staan in een echte huiskamer. Natuurlijk, het is handig om letterlijk een beeld voor je te zien, want hoeveel zevenzitters zijn er niet verkocht die toch iets te groot bleken voor de doorzonwoning? Hoeveel in de winkel oh zo leuke lampen zijn gekocht, terwijl hij thuis helemaal niet paste bij het interieur?
Korte termijn winst
De opzet van Kwantum begrijp ik, want mensen zijn inderdaad zo stom dat zij niet goed nadenken hoe een bepaald product bij hen in huis zou kunnen staan. Maar om het hen nu zó makkelijk te maken droog je de eigen creativiteit. En dan nog iets – juist omdat mensen verkeerde keuzes maken, kun je nóg eens verkopen. Want een te grote bank, een toch niet passend tafeltje en de niet eens opgehangen lamp geven zoveel irritatie dat zij toch eens vervangen moeten worden. Dus de winst die je boekt op korte termijn met zo’n geweldig idee van een echt-huis-met-echte-mensen-kijk-eens-hoe-leuk-het-is-ingericht, kan op de lange termijn wel eens negatief uitpakken. Want mensen gaan nu bij Kwantum de perfecte spullen kopen en doen nooit meer een miskoop. Dus goedkoop bij de Kwantum, is duurkoop voor henzelf.
Aribert Guiking