Macintosh Retail Group, eigenaar van Kwantum, wil de keten op termijn verkopen en zich concentreren op de schoenenketens. Dit blijkt uit de gisteren gehouden aandeelhoudersvergadering van het retailbedrijf.
Moederbedrijf Macintosh zet in op een versterking van de eerder ingezette ‘cross channel aanpak’ met alleen formules die ‘met een duidelijk onderscheidend vermogen daarin succesvol kunnen zijn’. Daarin past Kwantum niet en daarom wordt deze woonformule te koop gezet. Er wordt geen haast mee gemaakt en voor dit jaar wordt er nog volop geïnvesteerd in Kwantum. De formule heeft 100 winkels in Nederland en 9 in België.
Lage prijs én service
Kwantum verwacht dit jaar effect te zien van de in 2013 gestarte ombouwoperaties in gordijnen en zonwering en dit jaar wordt de vloerenafdeling aangepakt. Het is de bedoeling om de ‘goedkoopste prijzen’ strategie te koppelen aan betaalde services zoals opmeten, ophangen en leggen. Ook wordt het assortiment accessoires uitgebreid. Kwantum zal zich vooral concentreren op de grotere winkels.
Investeren in fashion
Kwantum behoort, als enige formule, tot het onderdeel Living en veruit het grootste deel van Macintosh bestaat uit Fashion met een aantal schoenenformules in Nederland, België, Luxemburg en Engeland. Macintosh gaat voornamelijk investeren in de formules Brantano in België en Luxemburg, Jones Bootmaker in het Verenigd Koninkrijk en Manfield en Scapino in Nederland. Die zijn volgens het retailconcern vanwege hun grootte en marktpositie goed gepositioneerd ‘om een vooraanstaande rol te spelen in de crosschannel toekomst’.
UPDATE:
Joop Steenbergen, oprichter van Kwantum, laat vandaag in de De Financiele Telegraaf de keten te willen overnemen. Al eerder gaf hij te kennen interesse te hebben in de keten omdat hij vond dat de huidige eigenaar de zaak verkwanselde. In 1986 verkocht Steenbergen (78) zijn 48 winkels aan de Macintosh Retail Group. De omzet was toen 250 miljoen gulden. Met ruim het dubbele aantal zaken komt Macintosh nu tot 180 miljoen euro.