Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Laminaat leggen in China: niet ‘do it yourself’, maar ‘do it for me’

Veel Chinezen vinden zelf laminaat leggen ‘goedkoop’. Zij laten het liever leggen. Ook zien zij laminaat als een bouwproduct en niet als een decoratief product.

Toen Ikea jaren geleden de Chinese markt opging vonden veel Chinezen het vreemd om de meubelen zelf in elkaar te moeten zetten; zoiets doe je toch niet? Hetzelfde ondervinden Europese laminaatfabrikanten die (willen) verkopen in China. In het land is een enorm aanbod aan goedkope arbeidskrachten. Daarom vinden veel Chinezen het vreemd om zelf een laminaatvloer te leggen; dat laat je toch gewoon doen? Het is een van de culturele verschillen die opgemerkt worden door de EPLF (European Producers of Laminate Flooring), de associatie van alle grote Europese laminaatfabrikanten. De Europeanen willen met kwaliteitslaminaat de Chinese markt veroveren en merken dat de Chinese markt totaal anders en elkaar steekt.

Laminaat als bouwproduct
Chinese fabrikanten verkopen hun producten meestal via hun eigen winkels en bieden daarbij legservice aan. Andere winkels waar laminaat wordt verkocht zijn speciale vloerenzaken, brandstores in grote warenhuizen of winkelcentra waar veel bouwproducten worden verkocht. Veel Chinezen zien laminaat als een bouwproduct en niet als een decoratief product. De Europese fabrikanten legen juist nadruk op de specifieke decoren die zij leveren. Nu zijn Chinezen dol op producten ‘made in Europe’ en je ziet dat westerse smaak de standaard zet bij het hoger geprijsde laminaat. Volgens de Italiaanse laminaatfabrikant Skema spelen interieur designers die in de projectmarkt actief zijn en die invloedrijke privé klanten adviseren een belangrijke rol als beslissers voor de keuze van het laminaat.

Europese kwaliteit
De Europese laminaatfabrikanten richten zich op het hogere segment. Naast de gretigheid waarmee Chinezen de ‘westerse lifestyle’ tot zich nemen, zetten de Europese fabrikanten sterk in op de kwaliteit. Europese producten voldoen aan bepaalde standaarden en hebben een hoog kwaliteitsniveau, zo betogen de leden van de EPLF. Door dat te benadrukken willen zij zich onderscheiden van de producten van Chinese makelij. In dit licht lanceerde de EPLF onlangs de slogan 'Quality and Innovation made in Europe', overigens met name gericht op de groeiende markt in Oost-Europa. Hiermee moet in een keer duidelijk worden dat Europees laminaat synoniem staat voor kwaliteit en innovatie. Dit wil de EPLF dus ook in China propageren.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten