Latex wordt geklopt als slagroom, astronauten slapen op traagschuim en als een matras vier verschillende zones heeft, mag je best zeggen dat het er vijf zijn. Ziehier wat hoogtepunten uit de uitzending van AvroTros Radar, gisterenavond.
Het tv-programma ging met een verborgen camera op stap en bevroeg in diverse winkels verkopers van matrassen. Die kwamen vaak slecht uit hun woorden, waren niet erg overtuigend en op een enkeling na was er een vooral een hoop kletspraat te horen. Gewauwel over traagschuim, tegenstrijdige informatie over Tempur, ballen in de matras, vijf, zes, zeven of meer zones, een harde matras is goed, maar na een half jaar merk je van niet, latex is eigenlijk net zoiets als traagschuim – dit viel onder meer te noteren. Iemand wist ook te vertellen dat astronauten op traagschuim slapen en dat is natuurlijk interessant om te weten. Hoewel, een andere verkoper wist te melden dat het traagschuim in het pak van de astronaut zit. Maakt niet uit, het geeft aan dat matrassen verkopen rocket science is.
Consumentenbond door het stof
Namen van winkels en gezichten van verkopers kwamen niet in beeld, maar wie goed oplette kon zien dat er onder meer gefilmd was in een winkel van Swiss Sense en bij een zaak waar Auping werd verkocht. Bij een andere zaak ging het waarschijnlijk om het merk M-Line want de verkoper had het over ‘ballen in de matras’. Dat hij er zelf de ballen verstand van had, was echt komisch. Onvoostelbaar was het antwoord van een verkoper op de vraag of gewicht een factor is bij aanschaf van een matras. 'Qua gewicht, dat kijk ik nooit. Want qua het lichaam zelf moet u een matras passen.' IJzersterk vond ik de opmerking van een verkoopster bij Ikea die eerlijk zei: ‘Wij verkopen matrassen, geen wonderen.’
Ikea werd expliciet genoemd omdat die naam nogal vaak naar voren kwam in een test van de Consumentenbond, afgelopen januari. Een matras van Ikea werd zelfs gebombardeerd tot ‘beste koop’. Het tv-programma nam die test onder de loep en concludeerde dat de Consumentenbond niet erg zorgvuldig was geweest in de rapportage van hun matrastest. Een pr-dame van de Consumentenbond moest door het stof en werd gedwongen dit tweemaal te beamen.
Koop nooit ‘beste koop’
De Belgische matrassenexpert Pascal Mannekens deed er nog een schepje bovenop en vertelde overtuigend dat een matras een op het individu afgestemd product is en dat je niet kunt spreken van een ‘beste koop’ zoals de Consumentenbond dat wel deed. Mannekens liet in zijn beddenwinkel zien hoe hij bij een klant een aantal zaken opmeet en met deze gegevens kan komen tot ‘de beste keuze’ voor die specifieke klant. ‘Koop nooit een beste koop van de Consumentenbond’, was zijn afsluitende advies.
Winkel zonder verkoper
Zoals hij het doet, is voor weinigen weggelegd en hoewel Nederland internationaal hoge ogen gooit als het gaat om het niveau van bed speciaalzaken, blijkt dat niet uit de reportage van RadarTV. Maar het kan nog veel erger. In de Amerikaanse stad Milwaukee ontdekte ik een beddenzaak die geen enkele verkoper in dienst heeft. Mensen vinden dat geen probleem, ze voelen zich hierdoor niet begluurd door een ongeduldige verkoper en het scheelt 13% in prijs, aldus de eigenaar van Hassless (hassle less, minder gedoe). De deur van de zaak gaat ’s morgens op afstand automatisch open en klanten kunnen daar in hun uppie kiezen uit twee merken boxsprings, drie prijsklassen en drie matrashardheden. De info staat op de matras en wie wil bestellen (en betalen!) kan gebruik maken van een aanwezige internetzuil. Toch even menselijk advies nodig? Het telefoonnummer van de eigenaar is aanwezig. Mailen kan ook en hij antwoordt snel, very fast, zoals hij op de site aangeeft.
Latex kloppen als slagroom
Ik heb hem vorige week twee keer gemaild met wat vragen, maar heb nog geen reactie ontvangen. Echt snel is hij dus niet. Misschien zijn de vragen te moeilijk? In Nederland lijkt mij zo’n onbemande winkel onmogelijk. Bovendien beroof je daarbij iemand van zijn baan. Misschien kunnen wij nog een verkoper vinden die een matras aanprijst met een speciale zone voor je voeten want sommige collega-verkopers geven een advies waar je kromme tenen van krijgt. Toch heb ik van de tv-uitzending wel wat geleerd. Zo wist een verkoopster te vertellen dat latex net zo geklopt wordt als slagroom. ‘Daar wordt het luchtig van.’
Lekker bakken
Na afloop van de uitzending (vanaf 8.03 min.) kwam omroep Max en die haakte onbedoeld culinair in op deze opmerking door reclame te maken voor het eigen programma ‘Heel Holland bakt'. Dat zou kunnen, maar veel matrassenverkopers bakken er in ieder geval niks van. Aan de andere kant; zoveel knulligheid, dat smaakt naar meer.
Aribert Guiking
Naschrift: De directeur van de stichting WoonWerk ('Wij stimuleren professionaliteit in de woonbranche') laat in een nieuwsbrief vandaag weten enigszins geschrokken te zijn van de uitspraken die gedaan worden in de tv-uitzending. Hij verwijst daarbij naar een specifieke training voor 'slaapadviseurs' die later dit jaar wordt gehouden. Wie al eerder aan de slag wil om zichzelf beter te scholen in verkopen, kan nu al kiezen voor andere workshops of trainingen van de stichting WoonWerk.