Leegstaande winkelpanden zijn voor een kwart van de consumenten een reden om winkelgebieden niet of minder vaak te bezoeken. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope dat 1000 consumenten ondervroeg.
Naast leegstand zijn er ook andere zaken die consumenten minder prettig vinden in een winkelstraat. Dat zijn vooral niet voorradige producten, gebrekkige parkeergelegenheid en opdringerig personeel. Daarnaast zegt zeventien procent van de ondervraagden vaker naar een fysieke winkel te gaan wanneer het prijsverschil met online niet te groot zou zijn. Slechte parkeergelegenheid wordt als onprettig ervaren, maar lagere of gratis parkeerkosten zijn voor slechts 7% reden om vaker een winkelgebied te bezoeken.
Gezelligheid belangrijk
De belangrijkste reden voor consumenten om een winkelgebied te bezoeken is gezelligheid. Ruim de helft geeft aan vooral op zoek te zijn naar het gevoel een dagje uit te zijn. Daarbij zijn de mensen niet alleen op zoek naar grote winkelketens, maar zien zij ook graag kleinere zelfstandige winkels. Belangrijke voordelen van fysiek winkelen vinden consumenten het zien en voelen van producten en de mogelijkheid om een aankoop direct mee te nemen of er mee terug te gaan als het defect is.
Soorten aankopen
De keuze om offline of online te winkelen heeft volgens het onderzoeksbureau in grote mate te maken met het soort aankopen. Cd’s en dvd’ s kopen consumenten liever online, evenals het boeken van een vakantie. Dagelijkse boodschappen, een auto en fiets worden juist het liefst in fysieke vestigingen aangeschaft.