Leen Bakker test in Raamsdonksveer een winkel waarbij assortiment en het winkelbeeld zijn aangepast. Het heeft te maken met een veranderde positionering die de keten an het doorvoeren is.
Leen Bakker wil zich niet alleen onderscheiden door lage prijzen, maar wil ook ‘toegevoegde waarde’ bieden. Het imago van ‘goedkoop’ wordt ook ervaren in het imago en dat moet veranderen. Vorig jaar werd het logo veranderd van rood-blauw met een uitroepteken naar bescheiden paars (fuchsia), het assortiment werd ontdaan van branchevreemde producten en de winkel koos voor een specifieke doelgroep: de vrouw. Zo werden alle winkels vorig najaar aangepakt. Nu krijgt ook de binnenkant een forse facelift, te beginnen met een pilotwinkel in Raamsdonksveer om zaken uit te testen.
Zuilen en tablets in de winkel
De merken 101 Woonideeën en Lief! lifestyle en het nieuwe label Umix zijn aan het assortiment toegevoegd. In de winkel staan op verschillende plaatsen tafels met accessoires die moeten leiden tot koopimpulsen. Er zijn ‘internetzuilen’ waar klanten het assortiment online kunnen bekijken en desgewenst direct kunnen afrekenen. Ook zijn er tablets waarmee het personeel een extra instrument in handen krijgt om te adviseren en te verkopen. Dat vergt nog wel de nodige training en tijd omdat het een andere manier van verkopen is, zo laat
directeur inkoop en communicatie Wim Braafhart weten op de site Retailwatching.nl. ‘Vroeger hadden winkelmedewerkers alleen een stanleymes in hun zak.’
Online groei
Leen Bakker wil, naast de upgrading van de winkel, online groeien. Het bedrijf wil online bestellingen binnen een uur thuisbezorgen en denkt daarbij te profteren van het fysieke winkelbestand van waaruit geleverd kan worden. Ook zullen klanten online bestellingen kunnen gaan ophalen in de winkel. ‘We willen de nummer één in e-commerce in de Benelux worde’, aldus Braafhart.