Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Lekker, leuk en leerzaam lullen

Eergisteren nam ik een kijkje op de Woonbeurs, sinds twee jaar de vt wonen  & designbeurs geheten. Zoals de naam aangeeft, is er een directe koppeling tussen het blad vt wonen en de beurs. Voor Sanoma, uitgever van het blad én organisator van de beurs, is het blijkbaar noodzakelijk om nog duidelijker de relatie tussen blad en beurs te leggen want met het blad (en de andere woonbladen van Sanoma) gaat het niet echt geweldig en ook de beurs heeft het niet makkelijk. Dat geldt voor heel veel beurzen, zowel de zakelijke als de consumentenbeurzen.

Lekker plaatje
Op de beurs stond een ‘vt wonen huis’, geheel ingericht volgens de stijl van het blad. Ook de andere bladen van Sanoma hadden op de beursvloer hun eigen onderkomen. Exposanten proberen daar soms in mee te gaan door van hun stand ‘een lekker plaatje’ te maken. Soms lukt dat prima, soms is het een behoorlijke saaie bedoening. Daardoor oogt de beurs als geheel soms wat rommelig, maar dat heeft tegelijkertijd zijn charme. Een enkele keer pakt het heel verrassend uit. Zo heeft bouwmarkt Karwei een stand die uit louter woonproducten bestaat zoals meubels, behang, karpetten en verlichting. Geen boormachines, gipsplaten of emmers latex te zien.

Inspiratie geven
Het publiek, met vrouwen dik in de meerderheid, vindt het allemaal prima. Het is gewoon een dagje uit. Een beetje winkels kijken zonder echt te (hoeven) shoppen. Dus geen opdringerige verkopers, maar praatgrage adviseurs want dat is waar de beurs om draait: advies geven. En natuurlijk - dat modewoord mag niet ontbreken - inspiratie geven. Het betekent naast mooie totaalplaatjes veel demonstraties, lezingen, workshops en metamorfoses.

Parket Ambachtsdagen
Een paar dagen eerder, afgelopen zondag en maandag, organiseerde groothandel de Plinten en Profielen Centrale (PPC) in eigen huis de Parket Ambachtsdagen. Dat was een evenement waar hun klanten, vooral parketteurs, kennis konden nemen van allerlei zaken over parket, laminaat, pvc en producten voor afwerking van deze halffabricaten. Want zo’n vloertje moet natuurlijk nog wel gelegd worden.

Saaie vakbeurzen
De klanten van PPC zijn bijna allemaal mannen en die hebben vaak een vrouw en ook kinderen. Daarom was het zondag familiedag. Dus naast informatie voor pa ook een complete kermis voor de kinderen, een soort markt met ambachten gerelateerd aan hout en veel lekkere hapjes en drankjes, alles gratis. Het gevolg: complete gezinnen togen naar Wijk bij Duurstede en de super huisshow werd een daverend succes. Het clichéwoord beleving werd officieel niet gebezigd, maar het werd op zondag een heerlijke belevenis. Daar kan menig vakbeurs wat van leren want dat zijn vaak toch behoorlijke saaie gebeurtenissen met weinig meer dan een uitstalling van producten waarover dan geluld moet worden.

Gewoon lullen
Het is attractiever om dat om te draaien zoals PPC dat liet zien: gewoon een hoop lullen en dat relateren aan producten. Dat geeft reuring, gezelligheid, uitwisseling van informatie en ach- dan komen de zaken vanzelf.
Hoewel?
Tijdens de Parket Ambachtsdagen hield (op zondag) iemand van brancheorganisatie INretail een lezing over de wet DBA, een belangrijke wet voor zzp-ers. Veel parketteurs zijn zzp-er, dus dat was een goed gekozen onderwerp. Er kwamen echter slechts 5 (vijf) belangstellenden naar de lezing. Wat een INretail-collega deed verzuchten: ‘veel parketteurs zijn geen ondernemers.’ 

Volle bak
Hoewel? De zondag gaf een vertekend beeld want op de tweede dag (maandag) trok de lezing over DBA-perikelen tweemaal een volle bak. Tja, toen waren de kinderen naar school en had pa tijd om zich gericht bij te spijkeren over vage wetgeving. Dus gezelligheid en werk gaan toch niet altijd goed samen. Maar ma en de kids weten nu wat de parketteur doet. Da's wel weer winst.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten