Voor de komende editie van Maison & Objet is de indeling op de beursvloer sterk gewijzigd. De verandering is meer gericht op levensstijlen dan op productcategorieën en moet beter inspelen op de verwachtingen van de beursbezoeker.
De beurs in Parijs (4 t/m 8 september) heeft een andere indeling en ongeveer 70% van de exposanten krijgt een andere plek toegewezen. Voor vaste bezoekers zal dat even wennen zijn, maar juist voor de bezoeker is deze herschikking doorgevoerd. Het inkoopgedrag is volgens de beursorganisatie gewijzigd en door het aanbod anders te presenteren - meer gericht op levensstijlen dan op productcategorieën - speelt het beter in op de wensen en verwachtingen van de beursbezoeker. Zo zullen vooral in hal 6 veel woonaccessoires te vinden zijn en worden in hal 8 het designonderdeel Now! Design à vivre en Scènes d’intérieur gallery samengevoegd. Het aanbod textiel concentreert zich in de hallen 1 t/m 4.
Breed aanbod
Het beursaanbod is zoals altijd zeer gevarieerd en omvat meubelen, veel accessoires, verlichting, textiel en varieert van strak design tot klassiek getinte producten. Zowel gadgets als kunst en ook kitsch krijgen de ruimte en ook de specifieke markten waar de organisatie zich op richt zijn nogal verschillend. Dat varieert van grote en kleine winkeliers tot designers, architecten en vertegenwoordigers uit de hotellerie en horeca. Een deel van het aanbod is gericht op de projectmarkt, te vinden in hal 8.
Jong talent
Naast het productaanbod zijn er lezingen, speciale onderdelen zoals aandacht voor jong talent. Een zestal jonge designers/merken krijgt onder de paraplu van Talents à la Carte speciale aandacht. Ook zijn er diverse lezingen en aandacht voor inrichting voor de retail.
Met de komende editie viert de organisatie nog een beetje feest nadat dit al gebeurde tijdens de eerste editie van dit jaar in januari. Maison & Objet vierde toen het twintigjarig bestaan.
Paris Design Week
Overlappend met de beurs wordt in Parijs van 5 t/m 15 september de vijfde editie van de Paris Design Week gehouden. In een vijftal districten van de stad zullen een kleine 300 winkels, galeries, hotels, restaurants en showrooms laten zien wat de nieuwe producten en concepten voor het komende najaar en het voorjaar van 2016 zullen zijn. Daarbij zal veel aandacht zijn voor de projectmarkt. Concreet betekent het speciale late openingstijden, debatten en installaties wat ‘de stad tot leven zal brengen’, zo belooft de organisatie.