Volgens de organisatie van Maison & Objet is de nieuwe indeling van de hallen goed bevallen bij de bezoekers. De beurs trok veel Belgische bezoekers en veel Nederlandse exposanten.
Voor bezoekers was het even wennen tijdens de najaarseditie van Maison & Objet (7 t/m 11 september in Parijs). De indeling van de beurs was stevig door elkaar gehusseld om 'de bezoekersbeleving te verbeteren en om nieuwe ontdekkingen te stimuleren', aldus de beursorganisatie. En zij vervolgt: 'Hoewel er nog nieuwe aanpassingen nodig zijn en doorgevoerd zullen worden vanaf de komende editie in januari 2019 zijn de eerste reacties op deze nieuwe indeling positief'. Een nette formulering om aan te geven dat het voor veel bezoekers nogal onduidelijk was.
Veel Nederlandse exposanten
Totaal ruim 89.000 bezoekers bezochten de beurs waarvan bijna 48.000 Fransen en ruim 41.000 uit overige landen. Opvallende stijger was China met +58%, gevolgd door India (+17%) en Rusland (+14%). De meeste niet-Franse bezoekers kwamen uit Italië, gevolgd door België met 4.024. Het aantal bezoekers uit Nederland (2.221) bleef gelijk.
Bij de exposanten is de verdeling een stuk internationaler; 1.060 uit Frankrijk, 1.659 uit overige landen. Nederland was aanwezig met 167 deelnemers, nummer 4 in grootte.
Trendboek
Naast de voor- en najaarsbeurs wil de organisatie van Maison & Objet ook de rest van het jaar zichzelf in de picture plaatsen. Dat gebeurt sinds najaar 2016 met het online platform MOM (Maison&Objet and More) waar noviteiten van fabrikanten en ontwerpers te vinden zijn.
Daarnaast is er een trendboek dat 'Trend Mook' heet. Hierin staat informatie over producten, veranderend consumentengedrag en 'waardevolle inzichten in de tijdgeest.'