In januari van dit jaar haalden woonwinkeliers een goede omzet ten opzichte van dezelfde maand in 2015. De detailhandel als geheel boekte 1,8% minder omzet. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
De detailhandel heeft in januari 1,8% minder omgezet dan in januari 2015, zo, meldt het CBS
(Centraal Bureau voor de Statistiek). Dat lijkt vreemd omdat diverse indicatoren wijzen op een grotere koopbereidheid bij consumenten, maar de oorzaak van de terugval komt door een ongunstigere samenstelling van de koopdagen. Januari telde dit jaar namelijk een vrijdag minder en een zondag meer dan in 2015. Zowel de winkels in voedings- en genotmiddelen als de winkels in non-food leden omzetverlies. Vooral winkels in huisartikelen moesten fors inleveren. Een positieve uitzondering zijn de woonwinkels, zij boekten bijna 8% meer omzet in vergelijking met een jaar eerder. (Zie de lichtblauwe balk in de grafiek).
Stijging online verkopen
Opmerkelijk is de verschuiving bij de online verkoop. Deze steeg in januari gemiddeld met 21% ten opzichte januari 2015. Dat past in de langer lopende trends van permanent stijgende online verkopen. Maar de sterkste groei vond plaats bij de pure players, bedrijven die alleen via een webshop verkopen. Deze bedrijven laten nu al drie maanden achtereen de sterkte groei zien terwijl in de periode daarvoor die groei vooral zat bij bedrijven die zowel fysiek als online verkopen, de zogeheten multi-channelers.