De gisteren begonnen beurs in De Woonindustrie is matig begonnen wat betreft bezoekersaantallen. Maar exposanten blijven hoopvol voor de toekomst.
Het herstel in de retail vertaalt zich nog niet in goede bezoekersaantallen, zo bleek op de eerste dag van de beurs in De Woonindustrie. De maandag, altijd de drukste dag, viel tegen en het bezoek op de dag ervoor wanneer consumenten toegang hebben tot het centrum, was een stuk slechter dan voorheen. Blijkbaar is dit de nieuwe realiteit want de meeste exposanten reageren gelaten op deze constatering. Generaliserend gesproken zien exposanten voorzichtige stapjes bij hun klanten, ‘maar ze moeten er wel lang over nadenken’, verwoordde een exposant hun koopgedrag.
Verkoop verlichting verschuift
De teloorgang in de retail heeft ook positieve gevolgen. Aanbieders van verlichting zien het aantal traditionele lampenzaken verdwijnen, maar merken dat meubelzaken hun producten ontdekken als aanvullende ‘nieuwe’ productgroep. Zo liet Koos Eshuis van ETH weten een ‘topbeurs’ te hebben gedraaid.
Jong en enthousiast, oud en gereserveerd
Aanpassing aan de vraag van de markt verloopt soms minder soepel. Skalma is vertegenwoordiger van het gelijknamige Deense bedrijf en profileert zich sinds jaar en dag vooral met relaxfauteuils in leer. Nu waren daar een aantal houten banken en stoelen bijgekomen in bijpassende stoffering, volledig passend in de populaire Scandinavische stijl. ‘Jonge mensen reageren razend enthousiast, maar een aantal van mijn dealers bepaald niet. Zij vonden het gedateerd oud spul dat ze vroeger hebben weggedaan omdat het niet meer liep’, aldus Skalma-agent Rob Réparon.
Vergrijzing
De Toekomst, volledig gespecialiseerd in relaxfauteuils, speelt in op een andere ontwikkeling: de vergrijzing. Zo heeft het meerdere fauteuils met een sta-op functie. Vroeger was zoiets voorbehouden aan plompe bakken in donkerbruin of met bloemetjes motief, maar het zijn nu slanke modellen in hedendaags design.
Heldere visie
Helderr is ook een bedrijf dat zich aanpast. Van kleinmeubelen van kleurloos glas komen er nu steeds meer attractieve producten in kleur. Het aantrekken van externe ontwerpers lijkt een goede greep naar modernisering en upgrading.
Iets soortgelijks is te zien bij Jamé. Eigentijdse modellen, de juiste kleur, gebruik maken van eigen expertise én externe designers en zo komen tot een smaakvol eindresultaat.
Lifestyle segment bloeit
Bedrijven die elders laten produceren en zich in het lifestyle segment bewegen, doen het goed. Dat uit zich in constante verversing van het assortiment en dat is te zien in de grootte van hun showroom Denk daarbij aan bedrijven als By-Boo, Nix Design, RAW Design, Teugra en DTP Import.
Rust in Droomdomein
Exposanten die zich bezig houden met bedden en matrassen spraken van een nogal matig bezoek. De euforie van eerder toen zij zich gezamenlijk presenteerden onder de naam Droomdomein lijkt wat weggeëbd. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Relatieve nieuwkomer Wellington is enthousiast. ‘We zijn bij wijze van spreken gestart met niets en het loopt nu als een tierelier. We kunnen de productie nauwelijks aan’, zegt sales manager Adrie Wortman.
Flater van Topform
Negatieve uitschieter op de beurs was Topform. Als nieuwkomer weet het merk zich niet aan te passen aan de mores in het centrum. Nu vrijwel alle stands in De Woonindustrie volledig open zijn, komt dit Euretco-merk met een volledig gesloten showroom. Op de deur staat expliciet ‘Besloten bijeenkomst. Alleen toegankelijk voor Topform dealers’. Binnen lopen drie medewerkers werkloos rond; er is geen bezoeker te bekennen.