Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Matras-in-een-doos verkoop in Nederland

De verkoop van matrassen die ‘geschikt voor iedereen’ zijn en alleen via internet worden verkocht, zitten in de lift. Onduidelijk is de grootte van die markt en in Nederland lijkt de hype een beetje te blijven hangen. Klopt dat? En hoe gaat het in het buitenland?

Sinds een paar jaar krijgen leveranciers van matras-in-een-doos matrassen relatief veel media aandacht. Begonnen in Amerika, overgewaaid naar Engeland en Duitsland zijn er ook in Nederland meerdere bedrijven die zich presenteren als start up. Met een one fits all principe leveren zij matrassen die opgerold worden afgeleverd in een doos. Alleen online te bestellen, minstens 30 dagen gratis uitproberen en overgoten met een goed verteerbaar marketingsausje proberen ze snel terrein te winnen (scale up) om zo de traditionele matrasbrikanten en –winkeliers wakker te schudden; wat jullie doen is duur, ouderwets en ingewikkeld.

Simpel verhaal
Met dat laatste wordt gedoeld op de ingewikkelde verhalen van matrasfabrikanten waar de consument niets wijzers van wordt, zo stellen de online aanbieders. Dus hebben zij een simpel verhaal: wij hebben de ‘beste matras voor iedereen’ ontwikkeld, die wordt franco thuis geleverd en kun je minimaal 30 dagen (soms wel 100) uitproberen. Bevalt het niet, dan halen we het gratis weer op.

Tientallen aanbieders
In met name Amerika zijn tientallen van dit soort bedrijfjes waarvan sommige Casper, Tuft & Needle, Leesa) in korte tijd grote aantallen matrassen weten te verkopen. Sommige buitenlandse merken zijn in Nederland actief en ook van eigen bodem zijn er dergelijke initiatieven. Vraag is: hoe verloopt dat in Nederland. Heeft het effect op de markt?

‘Niet onze markt’
Dat lijkt mee te vallen. Veel matrasleveranciers zeggen zich ‘niet te richten op deze markt’. Zij beleveren (vooral) de speciaalzaken en die moeten het juist hebben van een divers aanbod. Daarbij horen diverse prijzen, gerichte voorlichting en daarmee een mondeling advies. ‘Ik weet niet of het breed doorzet met die one fits all matrassen’, zegt Herman Jurrius, medewerker bij de CBM, branchevereniging voor interieurbouw en meubelindustrie.

Individueel aanbod
Jurrius houdt zich bij de CBM bezig met de matrasindustrie en volgt de (inter)nationale ontwikkelingen. ‘Er is lang over gedaan om juist het individuele aspect bij matraskeuze te bereiken. Logisch, want iemand van 60 kilo heeft een andere matras nodig dan iemand van 120 kilo. Daarom vraag ik mij af of die ontwikkeling met ‘eenheidsmatrassen’ breed doorzet.’

Ook pocketveren
In Amerika, Engeland en Duitsland is de markt veel groter en dat lijkt mede een goede basis voor succes van die zogenaamde start ups met hun strakke en simpele verhaal. Met juist weinig technische informatie en een accent op bestel- en gebruiksgemak vertellen zij hun verhaal, een verhaal dat overigens vrijwel altijd hetzelfde is. In bovengenoemde markten is wel een kentering gaande. Sommige aanbieders leveren nu ook matrassen met pocketveren terwijl het voorheen alleen ging om combinaties van koudschuim, latex en traagschuim waarbij per merk de opbouw verschilt.

Aanpassingsgedrag
Anderen zoeken het in verbreding van het aanbod, bijvoorbeeld door de verkoop van kussens en lakens waardoor het merk meer 'lading' zou moeten krijgen. Eve Sleep, ook in Nederland actief, verkoopt sinds kort ook kindermatrasjes. Zo kruipen de bedrijven die zich afzetten tegen de traditionele matrasproducenten en -verkopers daar steeds dichter tegenaan.  

Aansluiting bij winkels
Ook zijn er merken die aansluiting zoeken bij winkelketens omdat zij weten dat de meeste matrassen nog steeds in winkels worden verkocht. Zo zijn in 1200 winkels van de Amerikaanse retailer Target ook matrassen verkrijgbaar van Casper, een van de eerste en grootste matrassen start ups. Ook zijn er traditionele matrasleveranciers, die dus via de retail leveren, en nu ook online gaan verkopen.

Toekomstperspectief
Volgens diverse media in Engeland en Amerika blijft voorlopig de fysieke winkel het belangrijkste verkoopkanaal voor matrassen. Weliswaar groeien de pure online aanbieders als kool, maar er zal een schifting komen waarbij slechts een beperkt aantal zal overleven, zo is de verwachting. Is dat uitgekristalliseerd dan stappen grote retailers naar voren en sluiten een alliantie met die internetspelers. Of, zo denken sommigen, worden die online merken volledig overgenomen door de 'traditionele' leveranciers.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten