De Amerikaanse online aanbieder van matrassen Casper trekt zich terug uit Europa wegens de coronacrisis. Het bedrijf gaat kosten besparen en richt zich alleen nog op de thuismarkt in de Verenigde Staten.
Het terugtrekken uit de Europese markt zal geleidelijk gebeuren en aan het eind van dit jaar voltooid zijn. Ook in Amerika zal gesneden worden in de kosten en er zullen ongeveer 78 mensen worden ontslagen, ruim 20% van het totale personeelsbestand. Desondanks laat de startup weten positief te zijn over de toekomst, juist omdat mensen vanwege de omstandigheden meer tijd thuis zullen doorbrengen en online actief zij. Daar komt bij dat Casper zichzelf ziet als een 'waardevol merk' en stelt het bedrijf dat consumenten daarin geloven.
Beursgang fiasco
De positieve blik op de toekomst doet wat vreemd aan op het moment dat er bezuinigd moet worden. Ook de recente beursgang van de matrassenaanbieder werd geen groot succes. Alvorens het bedrijf begin februari een beursnotering kreeg in New York moest in de aanloop daar naartoe al een paar keer de beoogde koers naar beneden worden bijgesteld en kort daarna deed de coronacrisis haar intrede waardoor de koers nog verder duikelde.
Online en offline actief
Casper werd opgericht in 2014 en was een van de eerste zogenaamde startups die alleen online verkocht met slechts een type matras. Het bedrijf kreeg veel aandacht omdat het onder meer investeerders uit de showbizz aantrok. Naast de online verkoop heeft Casper in de Verenigde Staten zo'n zestig winkels en worden de matrassen ook via diverse retailketens aangeboden. Het one fits all principe (één type matras die geschikt zou zijn voor iedereen) is verlaten en er worden inmiddels een aantal verschillende matrassen aangeboden.