In oktober boekte de detailhandel 2,3% meer omzet dan een jaar eerder. Woonwinkels behaalden met 7,2% de grootste omzetstijging in de non food sector. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
De omzetstijging is deels te danken aan een gunstigere samenstelling van de verkoopdagen. Oktober had dit jaar een zaterdag meer en een woensdag minder dan vorig jaar en op een zaterdag wordt doorgaans meer omgezet dan op een woensdag. Dit effect is sterker bij winkels in voedings- en genotmiddelen dan bij winkels in non-foodartikelen. Gevolg: zowel de omzet van supermarkten als de omzet van speciaalzaken was hoger dan in oktober vorig jaar. De omzet van de speciaalzaken groeide zelfs met 4,6%, de grootste stijging in ruim 9 jaar tijd. De supermarkten boekten 3,5% meer omzet.
Stijging omzet woonwinkels
In de non-food liet oktober grote verschillen zien in de omzet. In de woonbranche deden woonwinkels deden het goed en boekten een omzetstijging van 7,2% ten opzichte van oktober vorig jaar. Ook kledingwinkels en drogisterijen zetten meer om dan een jaar eerder. Bij de doe-het-zelf zaken is sprake van een jo-jo effect; in oktober realiseerden zij een omzetstijging van bijna 2%, terwijl in september het een verlies was van bijna 2% procent. Winkels in huishoudelijk artikelen kampten in oktober opnieuw met omzetverlies, maar iets minder sterk dan in september.