Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Mensen willen niet in grotten wonen

Gisteren viel Mix, vakblad voor de doe-het-zelf- en ijzerwarenhandel, in de bus. Daarin staat een interview met George Adams, CEO van Maxeda. Hij brandt los over de positie van bouwmarkt formule Praxis. 

De Maxeda DIY Group is de grootste doe-het-zelf retailorganisatie in de Benelux met Praxis en Formido als sterke formules in Nederland en Brico en Brico Plan-it in België. Met 312 winkels, een omzet van 1360 miljoen euro op jaarbasis en 1 miljoen klanten per week heeft Maxeda wel wat in de melk te brokkelen in de dhz-markt. CEO Georg Adams gedraagt zich ernaar en doet soms boude uitspraken. Gewoon recht voor zijn raap, net een bouwvakker. Zo laat hij in het interview in Mix weten dat ondanks de slechte markt mensen willen blijven investeren. ‘Ze blijven altijd in huizen wonen. Ze willen heus niet meer terug in grotten. Dáár liggen onze kansen.’

Decoreren en inspireren
Die uitspraak klinkt misschien wat lomp, maar Adams is geen kleine jongen en weet waarover hij praat. Hij heeft een lange carrière in de retail achter de rug en werkte onder meer voor de Franse bouwmarktketen Castorama en was topman bij Kingfisher, de grootste dhz retailer van Europa. Adams erkent dat het nu moeilijke tijden zijn en dat consumenten weinig verhuizen, ‘maar ze willen hun optrekje wel decoreren en onderhouden.’ Mede daarom komt volgens hem de focus steeds meer te liggen op ‘inspireren’.

Ondefinieerbare meuk
Na dit gelezen te hebben, ben ik acuut naar de dichtstbijzijnde Praxis gereden. Ik botste buiten tegen openhaard blokken aan en binnen werd mij de doorgang belemmerd door jerrycans antivries. Het gangpad was volgestouwd met koopjes van ondefinieerbare meuk en ik vond het allemaal weinig inspirerend. Ik vroeg aan een medewerkster hoe ik een (maanden eerder gekocht) voorstrijkmiddel kon verdunnen want dat stond niet op de verpakking. ‘Gewoon met water’, zei ze. Toen ik bedenkelijk keek, voegde ze toe: ‘denk ik’.

Oppassen met kortingen
‘Van oudsher zijn we een decoratieve bouwmarkt’, vertelt Adams in het interview. Ik keek rond en zag een setje opgezette kerstbomen staan. Uiteraard nepperds, want levend groen zetten ze altijd buiten neer. Ik ging op zoek naar decoratie en inspiratie. De emmers strooizout konden dat niet wezen. Misschien waren dat de op de grond neergezette dozen met kerstballen? Ik keek nogmaals naar de partij antivries en dat was een mooie aanbieding. Toch moet je oppassen met kortingen, meent de Maxeda topman. Hij kletst er makkelijk omheen als de interviewer vraagt naar het paaien van klanten met kortingen. ‘Laten we erover zeggen dat we de klant geven wat hij of zij wil: oplossingen en inspiratie voor hun huis van prima kwaliteit. Van veel aanbiedingen maakt de klant geen gebruik omdat hij het product op dat moment niet nodig heeft.’

Airmiles
Daar heeft Adams een punt. Ik ga niet naar de Praxis voor de koopjes. Want wat in de aanbieding is, heb ik niet nodig en wat er net uit is, wil ik juist nu hebben. Ik heb eigenlijk maar één reden om naar de Praxis te gaan; ze geven daar airmiles. Zo’n winkel, daar vlíeg ik heen.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten