Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Met opening woonwinkels daalt het online bezoek

De heropening van fysieke winkels zorgt ervoor dat woonwinkels, bouwmarkten en tuincentra meer worden bezocht. Tegelijkertijd wordt er bij deze winkels veel minder online gekocht.
 


Vanaf 28 april mogen alle winkels weer klanten ontvangen zonder afspraak en bij sommige winkels is dat goed te merken, zo meldt Klarna Bank. Klarna is een bedrijf dat online financiële diensten aanbiedt zoals betalingen voor online winkels en deed metingen van transacties drie weken vóór en drie weken ná de opening van de fysieke winkels. Bovenstaande grafiek geeft een stijging of daling weer van het aandeel online aankopen (met Klarna) van een bepaalde productcategorie ten opzichte van het totale aantal online aankopen. In de categorie huis & tuin (lichtblauwe lijn) is duidelijk te zien dat direct nadat de winkels weer open mochten de online bestedingen in deze categorie hard terugliepen.

Inspiratie in winkels
Klarna verklaart deze daling omdat winkels die producten voor huis en tuin verkopen 'de plekken lijken te zijn waar mensen heen willen voor inspiratie die ze online niet kunnen vinden.' Een andere duidelijke daling, zij het een week later, is te zien in de categorie sieraden en accessoires (de witte lijn). De kortdurende stijging na de winkelopening in de categorieën sieraden & accessoires en gezondheid & beauty (paarse lijn) steeg wordt verklaard door het ‘moederdag effect’. Na moederdag daalden de verkopen in deze categorieën. Tegen de verwachtingen in is bij kleding en schoenen nauwelijks een afname zichtbaar. Blijkbaar worden er dus nadat de winkels opengingen nog steeds evenveel schoenen en kledingstukken online besteld als na de heropening.

Consument blijft zowel online als offline shoppen
De grafiek is een momentopname van zes weken de de financiële dienstverlener vraagt zich af wat de sluiting van de fysieke winkels en de tegelijkertijd stijgende omzet van online winkels op de langere termijn zal gaan betekenen voor het online shopgedrag. Uit onderzoek van Klarna bleek dat meer dan de helft van de shoppers denkt dat ze over een jaar het grootste deel van hun aankopen online doen. Tegelijkertijd gaven de consumenten ook aan dat ze ernaar verlangden om weer in fysieke winkelstraten te kunnen shoppen.

Lange termijn effect
Viveka Söderback, expert op het gebied van consumentengedrag bij Klarna: 'Nu fysiek winkelen weer mogelijk is, zien we een duidelijke verandering in het consumentengedrag van shoppers. Pas later kunnen we zeggen wat het lange termijn effect is, maar deze eerste analyse geeft een beeld van de categorieën die meer online georiënteerd lijken te blijven dan andere. We vermoeden dat winkels steeds meer een plek worden voor inspiratie en beleving. Het feit dat nu vooral producten voor huis en tuin in fysieke winkels gekocht worden, ondersteunt deze gedachte.’

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten