De vorige week gehouden Meubelbeurs Brussel trok minder bezoekers, vooral doordat de Belgen het lieten afweten. Toch toont de organisatie zich positief want ‘de kooplust was groot.’
Zoals verwacht was het minder druk op de beurs ten opzichte van vorig jaar; 18.259 bezoekers dit keer en vorig jaar 19.296, zo blijkt uit de officiële cijfers. De teruggang was het grootst onder bezoekers uit eigen land (-7,86%). De beursorganisatie verwijst hierbij naar de weinig rooskleurige cijfers van de Belgische meubelhandel sinds februari dit jaar en naar de grotere concentratie van de markt. Uit Nederland kwamen 4.729 bezoekers (-3,21%), ruim een kwart van het totale aantal. De algehele indruk is dat er vooral minder bezoekers voor het segment slapen naar Brussel kwamen.
Kooplust
Door het teruggelopen bezoek uit België steeg het internationale karakter tot 61%. Bij de exposanten was dat met 64,5% nog wat hoger. Mede dankzij deze internationalisering toont de organisatie zich positief. ‘Enkele Duitse en Oostenrijkse giganten bezochten de beurs voor de eerste keer en waren erg gecharmeerd door de uitstraling en het commerciële aanbod.’ Over het bezoek uit Frankrijk: ‘de Fransen hebben enthousiast aangekocht. Ze kwamen bovendien ook vanuit heel Frankrijk, dus niet enkel uit het noorden van het land.’
Weerspiegeling markt
Al met al is de beursorganisatie tevreden. ‘We kunnen concluderen dat de bezoekerscijfers de huidige marktsituatie weerspiegelen. Bezoekerscijfers zeggen lang niet alles meer. Voor de exposanten telt uiteindelijk vooral of ze goede zaken gedaan hebben. Uit de vele gesprekken die we tijdens de beurs hadden leiden we af dat het resultaat zeker positief was. De meeste exposanten waren dan ook tevreden tot zeer tevreden, zeker ook over de kwaliteit en het profiel van de bezoekers. En heel wat exposanten hebben nu al laten weten dat ze volgend jaar zeker opnieuw van de partij zijn!’