Volgende week begint de Meubelbeurs Brussel. De beurs is het visitekaartje van de Belgische meubelindustrie, maar heeft een internationaal karakter door de aanwezigheid van exposanten uit heel Europa.
Hoewel de beursorganisatie aangeeft dat de conjunctuur nog steeds tegen zit, is dat op de beursvloer nauwelijks zichtbaar. Sinds jaar en dag blijft het aantal exposanten en bezoekers stabiel en is er zelfs sprake van enige groei bij de laatste groep. ‘Brussel’ profileert zich niet als de plek voor grote innovaties, maar geeft wel een goed beeld van vernieuwingen. Met name Belgische fabrikanten gebruiken de beurs als platform om hun nieuwigheden te etaleren. Zo komt Mintjens met een compleet nieuw merk, krijgt B-by-Indera een andere naam en wordt het programma onder meer uitgebreid met accessoires en laat Theuns zien dat het bedrijf een meer eigentijdse richting inslaat.
Slaapsegment
Hoewel de naam Meubelbeurs Brussel doet vermoeden dat het alleen om meubelen gaat, is het segment bedden en matrassen een belangrijk onderdeel van de beurs. Onder de naam Brussels by Night groeperen zich een aantal aanbieders uit binnen- en buitenland waaronder diverse bedrijven uit Nederland. Indeling en segmentering van de diverse hallen is grotendeels hetzelfde gebleven. Het lifestyle segment wordt nu gepresenteerd onder de naam Fusion. ‘Hier zien we een verschuiving naar meer hedendaags wonen met invloeden van over de hele wereld, steeds met oog voor gezelligheid, trends en decoratie’, aldus een toelichting.
Deelsegmenten
Wie is geïnteresseerd in jeugdkamers kan terecht bij het specifieke onderdeel Kids’ Corner en voor ‘instapdesign’ is er het onderdeel Square. Net als voorgaande jaren presenteren een aantal Nederlandse exposanten zich als collectief onder de naam Holland à la Carte.
Magazine
Om bezoekers vast een inzicht te geven in wat zij kunnen verwachten is deze week het magazine BE verspreid. Dit geeft een overzichtelijk en actueel beeld van de ontwikkelingen in de Belgische meubelbranche. Volgens een begeleidend persbericht geeft het magazine aan ‘dat Belgen steeds zin blijven hebben in een uitdaging. Dat ze assertief reageren met creativiteit en flexibiliteit, maar dat ze ook blijven doen waar ze goed in zijn.’
De Meubelbeurs Brussel wordt gehouden van 2 t/m 5 november in Brussels Expo.
Meer informatie: www.meubelbeurs.be