De Meubelbeurs Brussel heeft dit jaar deelnemers uit 17 landen in huis, maar is toch vooral een platform waarop Belgische meubelbedrijven zich presenteren. Dit jaar krijgt dat nog een extra accent.
Over ruim een week start de Meubelbeurs Brussel. Voor de Belgische deelnemers is dit hét moment om aan het vakpubliek te tonen wat zij in hun huis hebben. Deels is dat dat voor het thuispubliek, de Belgische retailer, deels is dat voor het internationale publiek. Om dat extra gewicht te geven is Belgofurn, de op export gerichte afdeling van Fedustria, aanwezig met een Belgian Furniture Lounge in hal 5. Fedustria is de Belgische federatie van de textiel-, hout- en meubelindustrie.
Belgische gastvrijheid
In de lounge kunnen bezoekers anderen ontmoeten, al dan niet onder het genot van een hapje en een drankje. Dit is kenmerkend voor de beurs die al jaren bekend staat als een plek waar de Belgische gastvrijheid sterk naar voren komt waarbij goed eten en drinken een integraal onderdeel is.
Sterke Nederlandse vertegenwoordiging
Naast 68 Belgische deelnemers zijn er evenveel Nederlandse exposanten waardoor Nederland en België samen een kleine 70% van het totaal aantal deelnemers (ruim 200, een groei van 20 procent) voor hun rekening nemen. Tegelijkertijd is het deelnemersveld internationaler dan ooit met bedrijven uit 17 landen. Het beursoppervlak groeit met 5.000 vierkante meter..
Economische tegenwind
Gezien de stagnerende verkopen in de retail zal het aantal bezoekers wellicht teruglopen ten opzichte van vorig jaar toen de beurs net gehouden kon worden omdat de beperkingen vanwege corona tijdelijk losser waren en de beurs opvallend goed werd bezocht. Nu zijn er andere problemen zoals hogere materiaal- en grondstofprijzen, een oplopende inflatie, een laag consumentenvertrouwen en stijgende energieprijzen. Dat maakt het voor fabrikanten lastiger want zij kunnen niet alles direct een op een doorberekenen.
Optimisme
De ronkende berichten na de beurs 'dat de koopbereidheid goed was' zal dit keer waarschijnlijk minder luid klinken. Desondanks ziet de beursorganisatie het evenement vol vertrouwen tegemoet. De slogan van de beurs – ongetwijfeld al lang van tevoren bedacht – is Bubble up your business.