Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Meubelbeurs IMM trekt recordaantal bezoekers

De afgelopen week gehouden IMM trok 104.000 vakbezoekers plus 46.000 consumenten. De meubelbeurs profileert zich steeds sterker als beurs voor inrichting en dat lijkt een succesvolle transformatie.

Jubeltonen in Keulen want in totaal iets meer dan 150.000 bezoekers is een mooie score. Het hoge aantal consumenten is onder meer te danken aan veel media-aandacht, het sterker dan voorheen betrekken van de stad Keulen bij het evenement en het feit dat tijdens de drie publieksdagen er een speciale hal was ingericht als ‘designers-markt’, waar consumenten direct kleine producten konden kopen.



Meer dan meubelen
Ook zal wellicht meegespeeld hebben dat sinds een paar jaar bepaalde delen van de beurs niet worden bevolkt door pure meubelaanbieders, maar dat er ook ruimte is voor verlichting, vloerbedekking, sanitair, behang en andere interieurproducten. Daarbij komt dat deze ook nog eens op een attractieve manier worden getoond in een in een realistische setting, dat wil zeggen bij elkaar gegroepeerd als woonkamer, badkamer, kantoor etc. Dat vinden de mensen begrijpelijk en attractief. 
Dat attractief presenteren van de meubelen is de laatste jaren ook bij de pure meubelexposanten (met afstand nog steeds de grootste groep) gegroeid en beter geworden. Hoewel vakbezoekers daar doorheen zullen kijken, levert het wel een mooi beursbeeld op.



Breed internationaal platform
Het past ook in de strategie van de Koelnmesse die de IMM meer wil laten zijn dan een pure meubelbeurs. De beurs wordt uitgedragen als Die Internationale Einrichtungsmesse, met als motto Discover Interior Ideas. In een groter geheel worden daarbij ook de Keulse beurzen Orgatec (kantoormeubelen), Spoga (tuinmeubelen), Interzum (beurs voor toeleveranciers m.n. de meubelindustrie en interieurbouw) en Kind + Jugend (met o.m. kindermeubelen) betrokken. En eens in de twee jaar, zoals ook dit keer, wordt er aan de beurs het onderdeel Living Kitchen geplakt waar de keukenfabrikanten zich presenteren. De Koelnmesse wordt hierbij mondiaal gepresenteerd als Global Competence in furniture, interiors and design.

Das Haus grote misser
In contrast met bovenstaande was dit jaar de presentatie en inrichting van Das Haus. Dit is een ‘huis’ dat ieder jaar door een bekende designer wordt ontworpen en ingericht en daar zijn (toekomst)visie op wonen mag vormgeven. Dat was dit keer een behoorlijke misser. De Amerikaan Todd Bracher kwam niet veel verder dan een grote kale ruimte met een mega ‘kastenwand’ waarin allerlei spullen stonden. Een XXL buitendouche en een onduidelijke donkere ruimte (slaapkamer?) completeerden het geheel, maar in zijn totaliteit was het een mislukte exercitie. Opvallend: normaal wordt er in de pers en door de beursorganisatie met veel poeha over Das Haus  geschreven, maar dit jaar blijft het angstvallig stil. 

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten