Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Meubelfabriek Mintjens zegt retail vaarwel, kiest voor projectmarkt en directe verkoop

De Belgische meubelfabrikant Mintjes stopt met levering via winkels en doet periodiek de deuren open voor directe verkoop aan consumenten. Tegelijkertijd wordt de focus volledig verlegd van meubelproductie voor consumenten naar oplossingen voor kantoorwerk en andere projectmatige toepassingen.
 


Meubelfabriek Mintjens gooit het roer totaal om. Eind januari liet directeur Carl Mintjens in een brief aan de klanten weten dat er per 5 februari 'geen orders meer geplaatst kunnen worden' en dat 'wij niet kunnen uitsluiten dat wij in de nabije toekomst onze huidige marktstrategie dienen te verlaten.' Omdat het bedrijf al jaren verlies lijdt, werden er direct geruchten verspreid over een faillissement en een mogelijke doorstart. Maar het bleef stil. Nu blijkt dat Mintjens het over een totaal andere boeg gooit waarbij de retail als klant volledig uit beeld verdwijnt.

Andere markt
Het bedrijf gaat zich richten op totaal andere markten zoals horeca, woonzorg en vakantieparken. Ook wordt ingespeeld op de maatschappelijke ontwikkelingen die de coronacrisis heeft voortgebracht, met name het thuiswerken. Onder de naam WUDS (Wooden Unit Designs) levert Mintjens diverse modellen thuiskantoren, poolhouses en custom made producten waarmee mensen gerieflijk thuis kunnen werken en/of ontspannen. 'Daarvoor hebben wij de machines en de mensen die het kunnen maken, verzekert commercieel directeur Elsje Borms.
 


Made in Belgium
De omslag heeft alles te maken met de felle concurrentie en daaruit voortvloeiende kosten die gepaard gaan met eigen productie. 'De productie verschuift steeds meer naar Oost-Europa en in eigen land produceren voor de Europese markt wordt daardoor bijna onmogelijk', aldus Borms. Tegelijkertijd benadrukt zij dat Mintjens met WUDS inspeelt op de combinatie van lokale productie en duurzaamheidsdenken; door thuis te werken hoeft er minder gereisd te worden en het bedrijf gebruikt hout uit 'duurzaam beheerde bossen'. Op de site staat het aldus: 'Made in Belgium is niet zomaar een statement, maar staat voor duurzaamheid, kwaliteit, een goede service en flexibiliteit.'

Fabrieksverkoop aan consumenten
Zoals de retail met de strategiewijziging wordt verlaten, zo wordt direct contact met de consument naar binnen gehaald. Van 19 maart tot en met 16 april gaan de fabrieksdeuren open voor consumenten die direct kunnen kopen. 'Zo proberen wij meer feeling te krijgen met de particulieren, stelt Borms. Het gaat om uitverkoop van oude modellen, maar ook bestaande en nieuwe producten. De bedoeling is om dit maximaal drie tot vier keer per jaar gedurende een maand te doen.'
De directe verkoop aan particulieren is volgens haar geen concurrentie met de retailers die jarenlang bij Mintjens hun meubelen kochten. 'Winkeliers kunnen nu niet meer bij ons bestellen.'

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2021 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten