Pastoe gaat veranderen, zo lijkt het. De nieuwe directeur Rudy Stroink zegt ‘affiniteit met meubels en interieur’ te hebben, maar kijkt met frisse blik naar de markt. Wat gaat er veranderen?
Rudy Stroink is sinds een paar maanden directeur van Pastoe en er waait een frisse wind door de meubelfabriek in Utrecht. Stroink is van oorsprong projectontwikkelaar, maar werd opgeleid tot architect en wil Pastoe opschudden, zo blijkt uit een interview in het vakblad de Architect. ‘Pastoe moet een flinke draai maken’, zo vertelt hij. De kwaliteit en levertijd moeten volgens hem (eerst) op orde worden gebracht voor er nieuwe modellen zullen worden uitgebracht. De collectie zal uitgedund worden om ‘keuzestress te verminderen’ en het bedrijf zal zich moeten omturnen naar een ‘minder eigenwijze, meer consumentgerichte bedrijfsfilosofie’.
Meer online verkoop
Stroink beseft dat de klantengroep van Pastoe aan het vergrijzen is en dat jongere mensen aangesproken zullen moeten worden. Hoe dat gaat gebeuren, is niet duidelijk. De nieuwe directeur geeft wel aan dat voor hen de prijs een belangrijk element is. Pastoe is vooral bekend vanwege de kasten en daarbij wil Stroink meer focussen op functionaliteit in plaats van esthetiek. Voor de verkoop van kasten zal vooral de fysieke retail worden ingezet, terwijl de andere meubelen meer online zullen worden aangeboden. Door de digitalisering hoopt Stroink ook meer te kunnen afzetten in het buitenland.
Herbestemming en herinrichting
Stroink heeft als ex-projectontwikkelaar gezien hoe de vastgoedmarkt snel kan veranderen en volgt deze nog steeds op de voet. Hij denkt dat veel gebouwen een andere bestemming zullen gaan krijgen en herbestemming leidt tot herinrichting. Daarbij willen mensen beleving creëren en Pastoe kan volgens hem daar mede toe bijdragen. Hij voorziet dat mensen de komende jaren meer gaan huren en ‘omdat je met meubels je eigen identiteit tot uitdrukking kan brengen in je interieur zijn meubels in dat opzicht nog steeds belangrijk.’