Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Meubelindustrie ondervindt gevolgen coronavirus

Nederlandse meubelfabrikanten en interieurbouwers merken nu al de impact van het coronavirus door leveringsproblemen vanuit China. Dit meldt branchevereniging CBM op basis van een enquête onder de leden.
 


CBM, branchevereniging voor interieurbouw en meubelindustrie, hield een online enquête onder de 500 leden van de organisatie en daarvan kwamen er 199 ingevuld terug. Op grond daarvan concludeert de CBM dat 10% van de respondenten problemen ervaart die direct zijn terug te leiden op de uitbraak van het coronavirus. 30% geeft aan dat er nog geen problemen zijn, maar dit wel te verwachten binnen afzienbare tijd en 60% van de leden geeft aan geen problemen te hebben en dit ook niet te verwachten.
 

Antwoord op de vraag: verwacht je leveringsproblemen met grondstoffen of halffabricaten?


Leveringsproblemen halffabricaten
Bedrijven hebben voornamelijk problemen met de levering van pvc-vloeren, meubelstoffen en textiel uit China. Daarnaast verwachten bedrijven stagnatie in de aanvoer van grondstoffen, producten en halffabricaten. CBM noemt onder meer kunststof en lichtmetalen onderdelen, kunststof en rubberen producten, plaatmaterialen uit China en Indonesië, bamboe en bamboe plaatmateriaal, meubelbeslag, handgrepen en knoppen, fournituren om kasten in elkaar te zetten, houten poten en kunststof ruggen voor stoelen en Chinees hardsteen.

Brand bij bamboeleverancier Moso
Als bijzonderheid gelden producten van bamboe. Vorige week werd het pand van Moso International uit Zwaag vrijwel volledig verwoest door brand en ging daarbij de opslag van een enorme voorraad bamboe verloren.

Oplopende prijzen
Omdat in China veel fabrieken (deels) stilliggen en naar verwachting de leveringstijden zullen oplopen verwachten CBM-leden op langere termijn meer problemen. 'Bedrijven moeten noodgedwongen uitwijken naar alternatieve (Europese) leveranciers, waardoor de kosten verder oplopen. Grote vraag is of zij deze kosten kunnen doorberekenen aan de klanten', aldus CBM-directeur Kees Hooigendijk in een vraag-en antwoordartkel op de site van de CBM.

Lees hier het volledige bericht.


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten