De wereldwijde winst van Ikea is gedaald van 4,5 miljard euro tot drie miljard euro. Volgens topman Jesper Brodin komt dat onder meer door investeringen in nieuwe winkels en e-commerce.
De forse winstdaling is opmerkelijk omdat Ikea wereldwijd al jaren groeit; in omzet, in winst, in aantallen winkels, in online omzet, in eigenlijk alles. Zo realiseerde Ikea in Duitsland, de grootste markt voor de Zweedse retailer, een groei van 2,4% tot totaal 4,867 miljard euro. In Nederland boekte Ikea een jaaromzet van 1,2 miljard euro. De cijfers komen uit het boekjaar september 2016 tot en met augustus 2017.
Online groei
De online groei was groter. In Duitsland was dat 303 miljoen euro, een stijging van 31%. In Nederland was dat 65 miljoen euro. Opmerkelijk is dat er in Duitsland tussen 2004 en 2011 geen sprake was van groei, zo becijferde Excititing Commerce, een Duits bedrijf dat onderzoek doet en informatie verstrekt over e-commerce. Dat komt doordat Ikea jarenlang nauwelijks aandacht besteedde aan de online handel; de mensen moesten maar naar de winkels komen.
Click & collect
Dat is de laatste paar jaar duidelijk veranderd. Er wordt veel aandacht gegevens aan de online mogelijkheden en Ikea experimenteert met de click & collect formule waarbij consumenten hun online bestelde goederen kunnen afhalen in een zelfgekozen vestiging die puur dient als opslagruimte. Ikea zoekt contact met diverse marktplaatsen en wil de eigen producten onder meer gaan aanbieden via Amazon.
Nieuwe winkels
De fysieke aanwezighed in het straatbeeld wordt niet vergeten. Ikea opende in diverse steden in het centrum een winkel met een kleiner oppervlak dan de gebruikelijke vestigingen die vrijwel altijd in periferie liggen. Andere nieuwigheden zijn een showroom voor keukens in Stockholm en een voor bedden in Madrid. In Utrecht opende Ikea recentelijk een tijdelijke cadeauwinkel, dit met het oog op de feestdagen in december. In 2019 komen in België twee Ikea-hotels (in Gent en Antwerpen), opgezet met hotelketen Mariott. In New York, Parijs, Tokio, Chicago en Londen is de retailer al langer actief met het hotelproject Moxy.
Tempo verhogen
Topman Jesper Brodin zegt in een interview met de Financial Times aan het tempo waarop het bedrijf nieuwe winkelvormen test de komende tijd te verhogen. 'Het zijn laboratoria om uit te vogelen hoe de nieuwe wereld voor Ikea in elkaar steekt.'
Zorgwekkend
Het bezoek aan de fysieke vestigingen neemt nog licht toe, maar de online concurrentie is hevig. De Nederlandse site van Twinkle Magazine noemt de cijfers over Ikea 'niet bemoedigend.' De site, die zich richt op e-commerce, is over de online ontwikkelingen bij Ikea zelfs zeer uitgesproken. 'Zorgwekkender is dat het websitebezoek stagneert op 2,1 miljard bezoekers per jaar', aldus Twinkle.