Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Mineurstemming bij bouwmarkten en doe-het-zelf zaken

De overname van DGN retail wil niet vlotten en Maxeda zet de formules in de etalage. Het gaat niet lekker met de bouwmarkten en dhz-zaken.

Bouwmarkten en dhz-zaken hebben het moeilijk. Deze week verkondigt de Maxeda DIY Group te werken aan een ‘strategische heroriëntatie voor de formules Praxis, Formido, Brico en Plan-It. Een ‘verkoop is niet uitgesloten’, zo laat het concern weten en in feite betekent het dat dat de ketens in de etalage staan. Euretco is al een jaar bezig met de overname van DGN retail, franchisegever van de winkelformules Multimate, Hubo en Fixet en dat schiet maar niet op. Euretco-topman Harry Bruijniks laat in ieder geval nu al weten dat het onderhouden van drie formules ‘niet realistisch’ is. Met andere woorden: daar gaan namen sneuvelen en wellicht ook vestigingen.

Keiharde prijsconcurrentie
Bij Intergamma, waaronder Gamma en Karwei vallen, is het nog even rustig, maar het is wel duidelijk dat vrijwel alle bouwmarkten het moeilijk hebben. Hornbach, de jongste van alle bouwmarktformules, is een uitzondering. Deze uit Duitsland afkomstige formule groeit al jaren achtereen.
De reden waarom het met de dhz-zaken en de bouwmarkten niet goed gaat, is deels te wijten aan de crisis en de vastgelopen huizenmarkt, maar de permanente prijsacties doen de winkels geen goed. Hoewel de bouwmarkten hun leveranciers uitknijpen en betalingen soms oprekken tot bijna 6 maanden, concurreren zij elkaar kapot en de gevolgen worden nu zichtbaar.

Verlies Hema
Eind april zette Macintosh haar dochter Kwantum te koop en als wij het wat specificeren naar de woonbranche dan laten de cijfers van Beter Bed al langere tijd een dalende lijn zien. Verbreden wij het naar andere ketens in de non food retail dan blijkt dat de Hema afgelopen jaar met verlies draaide en dat de omzet en winst van Blokker in 2013 ook naar beneden ging. Alle bovengenoemde zaken staan bekend om hun lage prijzen en je zou kunnen verwachten dat zij het daarom in ieder geval nog redelijk zouden kunnen doen in de afgelopen jaren van laagconjunctuur. Dat blijkt dus niet zo te zijn.

Action winnaar
Toch zijn er ook bedrijven die met lage prijzen het goed doen. Jysk breidt verder uit en blijft Ikea het mirakel met jaar op jaar groei. Non wat breder gezien in de non food dan springen Budget Store en Big Bazar er goed uit. Big Bazar, een formule van Blokker Holding, zet een tandje bij en gaat vernieuwen. Het werpt zich in de strijd tegen de grootste groeier, Action.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten