De eind augustus gefailleerde webwinkel Home Discounter maakt misschien een doorstart. Dat blijkt uit het eerste faillissementsverslag van de curator.
De curator is in overleg met 'enige partijen', maar hoe groot de kans is op overname van het failliete bedrijf is niet duidelijk. De webshop en een fysieke winkel werden op 23 augustus failliet verklaard. Volgens de directie zou het faillissement veroorzaakt zijn door een combinatie van toeleveringsproblemen, grondstoftekorten, corona en de oorlog in Oekraïne.
Oplopende levertijden
Wie afgaat op beoordelingen op reviewsite Trustpilot kan zien dat Home Discounter vooral problemen heeft met het nakomen van afgesproken levertijden. Dat speelt al in 2020. In de loop van 2021 worden de klachten daarover talrijker, lopen de levertijden regelmatig op tot meer dan een half jaar en vanaf begin dit jaar lijkt Home Discounter de greep volledig te verliezen.
Aanzwellende stroom klachten
De klachten worden talrijker, de toon van klagers wordt harder en online wordt er steeds vaker niet gereageerd door Home Discounter, of het nu om positieve of negatieve beoordelingen gaat. Ook op telefonische klachten en mails wordt volgens veel klanten niet gereageerd.
Veel gedupeerden
Door het faillissement zijn een groot aantal mensen gedupeerd en zo'n 500 hebben zich bij de curator gemeld. Of ze via de Stichting Garantieregelingen CBW hun aanbetaling terug kunnen krijgen, kan de curator nog niet zeggen. De belastingdienst heeft een vordering ingediend van ruim 483 duizend euro. Volgens de curator lijkt het erop dat er al lang voor het faillissement niet aan fiscale verplichtingen is voldaan.