Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

MoOD: mooi, maar matig bezoek

De deze week gehouden beurs MoOD profileerde zich met innovatieve interieurstoffen, trends en interessante lezingen. Wat ook opviel was het matige bezoek.

Fraaie stoffen, kleurige stoffen, innovatieve stoffen, het was allemaal aanwezig op MoOD in Brussel. Een verzameling van de meest opvallende stoffen werden gepresenteerd in een stalenoverzicht waardoor de bezoeker zichtbaar en voelbaar kan zien wat er op de markt is of gaat komen. Zo presenteerde Hornschuch skai dat voorzien is van een speciaal pigment dat een groot deel van het infrarode licht reflecteert waardoor de ‘stof’ tot 25% minder warmte absorbeert. Het Italiaanse bedrijf Natural Textile toonde een mengeling van papier met aluminium.

Innovatieve stoffen
Tijdens de beurs werden Blue Drops uitgereikt, prijzen voor bijzondere producten in diverse categorieën. De prijs voor de beste innovatie ging naar Gebr. Munzert voor de stof Origami, geïnspireerd op de Japanse vouwtechniek voor papier. De stof heeft een facetachtige vorm, is vlamvertragend en is geschikt als gordijnstof of als wandbekleding. De prijs voor wansbekleding ging naar het Belgische Flocart en het Nederlandse Albatros ontving een Blue Drop in de categorie meubelstoffen.

Nieuwe dessins
Naast de innovatieve stoffen, het vaak fraaie (en voelbare) behang en de bijzondere gordijnstoffen waren er ook tijdens de beurs interessante lezingen. Ook de aanpalende beurs Indigo was een waardevolle aanvulling. Hier toonden ruim 100 designers hun dessins. Deze dessins zijn binnenkort te zien op gordijnstoffen, behang, dekbedovertrekken en wellicht nog meer producten.

Tegenvallend bezoek
Ondanks alle fraaie kleuren, mooie stoffen en andere zaken was er een duidelijk minpunt op MoOD: het bezoek viel zwaar tegen. Officiële bezoekcijfers zijn er nog niet, maar de beurs zag een paar jaar geleden al een fikse duikeling in het aantal exposanten. Deels is dat toe te schrijven aan de algehele crisis, deels komt dat omdat - zeker in de Europese - textielindustrie zware klappen zijn gevallen en er nogal wat bedrijven verdwenen zijn. Naast de terugval in deelnemers is de laatste paar jaar ook het aantal bezoekers aan het dalen en dat zette dit jaar door. Dat belooft niet veel goeds voor de toekomst. Inhoudelijk heeft de beurs veel te bieden, maar blijkbaar te weinig voor veel exposanten en bezoekers.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten