De IMM in Keulen is al weer een paar dagen voorbij en nog steeds verschijnen er op allerlei sites en social media beelden van mensen die er zijn geweest en tonen wat zij daar gezien hebben. In vrijwel alle gevallen gaat dat om producten uit de zogenaamde designhallen want wat daar te zien was- dat is mooi, dat gaat het worden en dat moeten 'wij' zien. Dus kleuren, vormen, materialen en natuurlijk de namen van de bedrijven en de designers; dat is hot news!
Allemaal mooie plaatjes plus standaard praatjes. Alsof het alleen daarom gaat.
De echte veranderingen, worden zelden getoond en zijn zichtbaar in hallen waar ik nooit wat over zie, lees of hoor. Het gaat om bedrijven die veelal in Denemarken of Zweden zijn gevestigd, maar waarvan de eigenaar in het verre oosten zetelt. Het zijn bedrijven die luid en duidelijk op hun stand aangeven wat zij doen: we make e-commerce easy. Zij verkopen in het groot, wereldwijd en aan iedereen. Waar de producten worden gemaakt en waar zij heen gaan maakt niet uit; volumes, daar gaat het om. En gemak.
Wie was wederom met een prominente stand aanwezig op de meubelbeurs? Otto. Het voormalige postorderbedrijf is een grote online retailer die jaarlijks in het segment Wohnbereich meer dan 1 miljard euro omzet en dat groeit ieder jaar.
Afgelopen maandag liet INretail voorzitter Jan Meerman in zijn wekelijke column op de site van de brancheorganisatie weten dat de Nederlandse overheid iets moet doen aan de strapatsen van Amazon dat binnenkort met een Nederlandse site hier zal landen. Want hij weet donders goed dat de Amerikaanse veelvraat effect zal hebben op de Nederlandse retail.
En hoe gaat het met de Nederlandse online spelers die zich op het woonsegment richten? Wehkamp wil hier meer aandacht aan geven, maar draait in zijn totaliteit verlies. Voor 'woonwarenhuis' Fonq (omzet zo'n 100 miljoen euro) geldt hetzelfde. Stijgende omzetten en winst zijn zaken die in de online wereld twee volstrekt van elkaar onafhankelijke begrippen zijn.
Dat zal WoonQ een rotzorg zijn. WoonQ is net van start gegaan als online meubelwinkel en een zusje van Dekbed-Discounter. Deze laatste is een doorstoter van goedkoop bedtextiel en biedt ook bedden, matrassen en zelfs meubels. Het is allemaal rampestampwerk, maar de groeicijfers zijn spectaculair. Over winst heb ik nog nooit wat gelezen, maar bij Dekbed-Discounter c.s. proberen ze van alles uit en leren zo wat werkt en wat niet.
De naam WoonQ is naar eigen zeggen toevallig en gekozen omdat veel andere namen 'bezet' waren. Onzin. Spreek maar eens hardop de namen WoonQ en fonQ uit. Fonq, dat je officieel als fonQ schrijft, laat weten niet wakker te liggen van die nieuwe naam. Natuurlijk zeg je dat, maar de kans is groot dat mensen die namen toch door elkaar gaan halen. Wie even op de sites kijkt, ziet dat fonQ in een hoger segment zit en duidelijke keuzes heeft gemaakt. Bij WoonQ is het tot nu toe een ratjetoe aanbod met een hoog middle of the road gehalte in het lagere middensegment en is gekozen voor commercieel-populair.
Niet onderscheidend dus, maar de gemiddelde consument wil gemiddelde meubels. Die stonden er in grote hoeveelheden op de IMM. Toch maar eens kijken of ik daar wat mooie plaatjes van kan vinden.
Aribert Guiking